Till mamma

Min mamma är 88 år och tillbringar merparten av sin tid sittande eller liggande. Sedan hon flyttade till ett äldreboende för drygt tre år sedan har hon gått upp i vikt och det tycker vi, jag och mina bröder, är positivt för då har hon matlust och det är bra. Mamma klär sig i bekväma långbyxor, mjuk top och en kofta. Den senare för att hon inte skall frysa eftersom hon inte rör sig så mycket.
 
Jag brukar sy hennes toppar och har använt ett och samma mönster i flera år, men nu provade jag ett nytt. Det är från Burda nr 4/2011 och jag har sytt av det en gång tidigare, HÄR. Tyget har jag köpt på Ohlssons, naturligtvis.
 
 
 
Jag formsydde halsringningen istället för att sy en vanlig halsmudd, som jag gjorde på den tidigare och detta av två skäl. Originalmodellen är lite för vid i halsen för lilla mamma och med den bredare halsringningen syns kontrasttyget mer helt enkelt.
 
 
Fickor är ett måste eftersom mamma gärna vill ha en näsduk tillgänglig.
 
 
Det var värst vad den var ostruken...
 
 
 
Jag behöver väl knappast säga hur glad hon blev. Hon blev väldigt förtjust i både färg och mönster. Nu skall jag försöka hitta en enkel byxmodell för på den fronten behöver hon påfyllning.


Kommentarer
Ethel

Oj så fina toppar du sytt till din mor, jag kan förstå att hon blev glad för dem. Härligt positiva färger och vilka fina kombinationer du gjort.

2014-09-14 @ 23:18:06


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Boellas

Blond, bitter och besserwisser

RSS 2.0