Holmön del 1

Mamma föddes i fyrvaktarbostaden intill Berguddens fyr på Holmön 1926. Uppe på vinden i ett rum som vätter åt norr. Numera är det STF som förvaltar huset och man kan bo där om man besöker ön under sommaren. Jag har aldrig någonsin varit på ön, trots att det inte är så fasligt långt. Min bror Bo, min svägerska Ulla och mamma var dit i början av 90-talet. 
 
Men för några veckor sedan blev det av! Hans och jag packade våra ryggsäckar, körde till färjan och åkte över. Där hyrde vi cyklar och trampade iväg mot Bergudden. Det var fantastiskt att äntligen få komma dit och se allt på riktigt. Jag blev oerhört berörd och grämer mig faktiskt över att jag inte tog med mamma hit ut medan hon fortfarande orkade. Fast det är svårt att ta över bilen, förstås. Rätt var det är ryms den inte med tillbaka och då blir det krångligt.
 
 
Här står jag på samma plats som min mormor...
 
 
... 1950, alltså för 65 år sedan. Hon håller min äldsta kusin Ulf på armen och hon är lika gammal, 56 år, som jag är i år. Jag tror inte att mormor och morfar bodde på ön vid den här tiden, utan var och besökte den eftersom de fortfarande hade släkt där. Jag kan ha fel. Enligt mammas kusin bodde de i ett annat hus senare, men jag vet inte riktigt när.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Det här är själva Berguddens fyr, men det förstod ni säkert.
 
 
Här uppe, på övervåningen, föddes mamma. Jag hoppas vi kan åka över nästa sommar när vandrahemmet är öppet så jag får se hur det ser ut inne i huset. Känslan att ha varit där är svår att beskriva och jag är väldigt glad att det blev av.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Boellas

Blond, bitter och besserwisser

RSS 2.0