Hösthelg i Piteå

Min omtänksamme kärbo, som läser mig som en öppen bok, tyckte att jag behövde ta det riktigt lugnt en helg och bokade hotell i Piteå från fredag till söndag. Underbart! Sedan vi checkat in åkte vi på Coop och köpte lite godis. De har ju Bis-Bis i lösvikt, likaså lakrits-Polly och några smaskiga choklad-salmiakbollar som jag aldrig smakat förut. 
 
Lördagen bjöd på lite regn och rusk, men inte värre än att vi ändå kunde strosa omkring på stan. Vi avrundade eftermiddagen med att fika på Ekbergs. På kvällen var vi på folkan och dansade till Perikles.
 
 
Lunkan och jag skickade en liten hälsning till vår vän Cattis.
 
Jag var lite orolig för att jag inte skulle få dansa nåt men jag fick fel. Det var gott om trevliga, dansanta kavaljerer och jag dansade med en kille som jag dansade mycket med när jag var ute som mest, i början av 80-talet. Fantastiskt trevligt! 
 
Perikles är ju hur kul som helst att dansa till och jag är så kolossalt glad över att jag är någorlunda flexibel när det gäller dansmusik. Vissa av de moderna banden spelar tyvärr inte särskilt dansant musik. Snabba och lugna låtar, säkert klanderfritt framförda, men utan känsla, dansgung och dynamik. Men Perikles är ju inte såna. Roligt att de är sig lika från förr och kul att de ALLTID varit ett modernband. Många tror ju nämligen att moderndans är en tämligen ny företeelse. 
 
Om man, som jag, inte är så inskränkt så bjuds det ju på sååå många fler danstillfällen än om man bara kan dansa till vissa speciella band. Man ska gå ut och ha kul, inte hela tiden försöka optimera varenda danskväll. 
 
När vi checkat ut på söndagseftermiddagen åkte vi till vänner i Bergsviken där vi bjöds på hembakta bullar och toscamazariner. Sen körde vi hemåt på bakvägar. Någonstans efter en av dessa såg vi ett ödehus. Jag blir alltid så nyfiken när jag ser såna hus. Hans vände bilen och så stannade vi och gick och kollade lite. Det fanns inga fönster och ytterdörrens övre del var borta. 
 
 
Det fanns lite möbler kvar i varje rum, och här hade råttorna kalasat på halmmadrassen. 
 
 
I ett annat rum var golvet täckt av broschyrer, böcker, tidningar och kataloger. Här och var låg det skor, kläder och sängkläder. Huset har haft många besök genom åren, det syns på väggarna.
 
 
Strax innanför dörren låg den här tidningen som var från 9 augusti 1970.
 
 
Kvinnokampen tog ordentlig fart på 70-talet!
 
 
Västgöta textil - sommarkatalogen 1969.
 
 
Vilka klänningar! Jag vill ha alla!
 
Vi gick inte in i huset. Golvet hade rasat i ett rum, och det var lite läskigt. Tänk om det hade kommit en stor, fet råtta och attackerat oss! Hujja! Jag nådde tidningen och katalogen från dörren. Spännande var det i alla fall. Det fanns tidningspapper bakom tapeterna på väggarna och om jag hade sökt så hade jag säkert hittat drevtrasor i timringen.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Boellas

Blond, bitter och besserwisser

RSS 2.0