Drömtröja

En gång i världen, 1984 närmare bestämt, stickade jag en cardigan till min mammas sambo. Blott 25 år gammal gav jag mig på en s k lusekofta och den blev mycket lyckad och omtyckt av mottagaren. Nu är både han och koftan borta, men mönstret har jag givetvis sparat och det var bra, eftersom jag skulle sticka en tröja till Hans och han gärna ville ha just en lusekofta, eller setesdalskofta, som det heter "på riktigt". 
 
 
Han hade dock lite önskemål om designen. Eftersom han är förtjust i zip-tröjor så undrade han om det skulle gå att göra en lite högre halsringning och montera en dragkedja. Praktiskt, för då behöver han inte ha någon halsduk på fisketurerna. Jag satte igång och resultatet blev precis vad både han och jag förväntade oss.
 
 
Själva stickningsprocessen är förstås viktig, men när en nu har lagt ner ett ofantligt stort antal timmar på en tröja så är det viktigt att även monteringen blir bra. Jag är med i diverse stickgrupper på FB och ser tämligen ofta hur mönsterbårder haltar efter montering. Efter att ha stickat kanterna och klippt upp koftan så sydde jag följaktligen ihop den igen. Därefter tråcklade jag fast dragkedjan innan jag sydde fast den "på riktigt". För hand, förstås.
 
 
Jag dolde traskanten, som blivit efter uppklippningen (eller steeken, som det heter på stickspråk) med mjuk snedslå i satin.
 
 
Till sist blev det dags för blockning. Jag blockar ALLT jag stickar. Det blir sån oerhörd skillnad i textur och känsla vid blockning. Först kör jag plagget i maskinens ullprogram med Milo ulltväggmedel (köpt i Norge) innan jag spänner upp det med knappnålar på en pusselmatta från Biltema.
 
 
Allra allra sist drog jag ur den rosa tråden som höll ihop framkanterna. Koftan blev perfekt och Hans blev jättejätteglad och det förstår jag ju. Jag är ändå ganska underbar...😉
 


Kommentarer
Berith

Vilket fantastiskt jobb du har lagt ner på koftan. Du är helt makalös på sticka och sy alla möjliga plagg.
Bra jobbat!
Kram Berith

2018-04-20 @ 23:14:54
Håkan Björk

Hej, har du kvar mönstret? Min fru har själva mönstret men diagrammet saknas!

Mvh Håkan

2022-12-11 @ 16:39:21


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Boellas

Blond, bitter och besserwisser

RSS 2.0