Tradera

Jag rensar ständigt. Gör mig av med grejer i ena änden och fyller på med tyg och garn i den andra och jag har äntligen lärt mig sälja på Tradera. Jag har sålt några fina klänningar som jag sytt, en väska och några par skor som jag knappt använt. Pengarna har jag satt på ett speciellt konto. Det är ungefär som när jag samlade guldtior i en stor cocacola-flaska med myntskåra i den igenlimmade korken. En saknar inte sakerna men ser hur beloppet på kontot växer och arbetsinsatsen är ringa och går in under "kärt besvär".
 
Det sker inga stordåd vid symaskinen för närvarande. Eller ja, det beror ju på hur man ser på det hela. I lördags ägnade jag förmiddagen åt att klippa tyg och på kvällen sydde jag. 
 
 
Den här tunikan till mamma var nog dagens mest avancerade modell med två fickor, veck och en fin halsringning. 
 
Sen sydde jag tre stycken svinenkla t-shirts. Två till mig själv en en till min gravida kollega, som vill ha något slappt och skönt men ändå hyfsat snyggt. Den sista av dessa tre är till henne.
 
 
Ganska kraftig bomull i en vacker orange färg.
 
 
Idén till bröstficka i avvikande färg snodde jag från T-shirt-store.
 
 
Rebecca vill inte ha bröstficka. Hon kanske inte ens vill ha t-shirten, för såhär på bild ser tyget ganska gräsligt ut. Det ser faktiskt lite bättre ut i verkligheten.
 
 
Slutligen svängde jag ihop ett vanligt linne i röd trikå. Jag hittade nämligen inget på stan och jag behövde det. Sånt här är ju svinbra att kunna sy själv. Tyg har jag hur mycket som helst och själva sömnaden går på ingen tid. Jag känner att jag hade platsat i Superspararna. Snart ska jag koka egen ketchup och börja duscha på jobbet. Nej visst ja, jag bor ju i hyresrätt och behöver inte snåla med vattnet...
 
Katarina har bott i ett kollektiv i en andrahandslägenhet. De hade löfte om att få hyra lägenheten i ett år från november, men plötsligt ville lägenhetsinnehavaren ha tillbaka sin bostad så nu är vi plötsligt en till i hushållet. Vi hade underskattat lastutrymmets storlek i Björns Mercedes så efter jobbet i måndags fick jag hyra ett släp på OK. Jag kan tillägga att jag just nu är ytterst tacksam över mitt extra förråd.
 
 
Detta var tredje gången jag körde med släp. Första gången var jag sexton år och hade släp på traktorn när jag gick en avbytarutbildning. Det gick inte särskilt snabbt. Högst 10 km/h. Sen fick jag låna ett gigantiskt täckt släp som jag körde ut till stugan i Brändön. Jag backade ner aset på min lilla väg ner till stugan (som jag sålt och skulle tömma) med hjälp av en av mina storebröder och det gick jättebra. Det gick bra även denna gång och jag behövde bara köra framåt. Alltså inte backa nåt. Det var himla tur det.


Kommentarer
Ewa Gustafsson

Hejsan

Trillade på din blogg och blev mycket inspirerad av allt du har sytt. Själv har jag sytt under många år men det är först på senare år som jag har börjat sy i trikåtyger.
Jag letar nu efter ett bra t-shirt mönster där jag själv kan bestämma hur urringad jag vill ha den och såg hur du hade formsytt halsringningen på topparna till din mamma. Har du något tips på hur du går till väga för att få halsringningen så fin och jag letar också efter ett bra mönster till t-shirt.

Hälsningar
Ewa

2015-04-02 @ 11:59:35


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Boellas

Blond, bitter och besserwisser

RSS 2.0