Syflow

 Malin: "Jaharu, du syr kläder av gardintyg." (Diskret fniss)
Jag: "Nähädu! Det här är faktiskt inget gardintyg!" (Förnärmat fnys)
 
Tyget vi pratade om är ett tunt linnetyg som jag fyndade någon gång under mina år på Ohlssons. Jag hade ingen aning om vad det skulle bli, men jag gillade färgerna skarpt. I helgen blev det i alla fall en klänning. 
 
 
Jag har använt överdelen av ett Burdamönster med dubbla insnitt fram och bak och båtringning och nedtill gjorde jag en vid kjol Så nej, det här är ingen gardinklänning.
 
Det är däremot denna som är sydd av en stuvbit (givetvis från Ohlssons) men inte vilken stuvbit som helst utan en stuv av ett Sandersontyg! 
 
 
Det var ingen stor bit, lite drygt en meter kanske, och jag hade inte en tanke på att använda den till gardin. Så det blev en klänning.
 
 
Det här är också linne, dock en smula kraftigare än det storblommiga. Jag älskar de fina körsbärsblommorna och de små fåglarna. Jag använde samma mönster som ovan, men hela mönstret denna gång. Gjorde en liten v-ringning i ryggen också. Jag har inte fodrat någon av klänningarna då jag inte tyckte det behövdes. Det är så svalt och skönt med linne på sommaren, och snart blir det ju riktigt varmt igen, eller hur?
 
Anna Neah brukar beställa mönster när det är rea och beställer man ett visst antal blir det fraktfritt, så vi har beställt tillsammans. Jag köpte bland annat detta:
 
 
Det är Gertie som står för designen. Hon har en underbar syblogg som ni kan kika på HÄR. Jag köpte en liten jeansstuv (gissa var?) som jag sydde en provbyxa av.
 
 
Faktiskt rätt ok modell. Jag börjar bli van vid hög midja och dragkedjan bak då jag har sytt två såna långbyxor tidigare förutom att jag har sex par Piece-byxor som är konstruerade på samma sätt. Blusen är dock inte den som finns i mönstret. Jag är tveksam till om den här sortens knytblus är något för mig. Blusen på bilden kommer från Carlings.
 
På det hela taget är jag grymt nöjd med mina alster, som alla har producerats den senaste veckan. Fullt så nöjd är jag inte med denna, som hunnit bli ett par veckor nu.
 
 
Den sydde jag av ett jättegulligt tunt bomullstyg som jag köpte när jag senast var på Stof och Stil i Malmö. Eller näst senast, jag minns faktiskt inte. 
 
 
Jag slog nämligen på stort och köpte ett mönster på tygaffären här i Luleå (Ohlssons heter den visst...). Jag överskattade tydligen min storlek och sydde den lite för stor. Den ser ok ut på bilden men är för stor i ryggen så det blir lite nattlinne över hela kreationen. Men det gör ingenting. Det är bara skönt när det är lite luftigt, särskilt när det är sån där riktigt härlig högsommarvärme som det snart ska bli...
 
Ja, det var det! Jag upptäckte till min fasa att mitt tygförråd börjar sina. Jag har visserligen en del hela tyger både uppe och i källaren, men det är mest fleece, vindpoplin och ull. Jag gjorde en grundlig inventering häromveckan när jag gjorde om lite i tyghyllan.
 
 
Istället för att ha alla tyger hopvikta så gjorde jag rullar av alla utom de lite större bitarna. På det sättet fick jag mycket bättre översikt. När jag ändå höll på gick jag igenom alla mönster, både köpta och de som jag ritat av. Jag kastade MASSOR!
 
Nej, jag får fylla på beståndet lite. Risken finns att jag annars måste ägna dagarna åt att rulla tummarna. 


Kommentarer
Elisabeth Welén Svensson

Men kvinna vad Du är händig....:)Kram på Dig....

2013-06-20 @ 05:16:29


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Boellas

Blond, bitter och besserwisser

RSS 2.0