Siden sammet trasa lump eller Don´t try this at home!

Dupionsiden är ett väldigt fint tyg om man vill sy lite snyggare klänningar. Det är ganska styvt så vida kjolar får en naturlig vidd. Många dupionsiden skiftar vacker då det ofta är olika färg i varp och inslag. Jag har sytt en hel del av sidenet men aldrig tvättat något av plaggen. Enligt tvättrådet skall det kemtvättas men man KAN vattentvätta det. Man måste dock vara varse om att man inte kommer att känna igen sitt tyg när man tagit det ur tvättmaskinen. Lystern blir helt annorlunda, varpen färgar av sig på inslaget, det krymper rejält och blir så oerhört mycket mjukare.
 
Eftersom jag funderar på att sy en (till!) sidenklänning till Guldklaven så bestämde jag mig för att provtvätta en liten bit. Det här är resultatet:
 
 
Biten till vänster är den tvättade. Sidenet krympte ganska exakt 15 % och som ni ser tog den ceriserosa varpen över nästan helt och hållet. Men tyget blev mjukt och smidigt, vilket kan vara en fördel vid sömnad av t ex blusar. Ja, det var ju en jäkla tur att jag inte gjorde som jag brukar, bara tvätta och tänka att det ska gå bra. För det mesta tvättar jag förstås alltid mina tyger innan jag syr, bara för att undvika obehagliga överraskningar, men om det blir en Guldklavenklänning i dupionsiden så kommer jag tveklöst att kemtvätta den när det behövs. 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Boellas

Blond, bitter och besserwisser

RSS 2.0