Matupplevelse

Den finns mat och så finns det mat och det kan vara en milsvid skillnad på mat och mat. Den som inte vill se matbilder ska sluta läsa nu.
 
Igår hade jag förmånen att tillsammans med Christin få fira hennes födelsedag med en helkväll som inleddes på Invit med varsin drink. Christin drack en White lady och tänkte att jag skulle ha en Green lady, men gossen i baren kunde inte blanda den så det fick bli en annan. Apple Sting, tror jag den hette. Eller Appletini Invit Style. God var den i alla fall...


Christin hade beställt bord på Cg så vi begav oss dit. Till förrätt åt Christin halstrad pilgrimsmussla med anklever, oxbringa, laxrom och rostad puré på jordärtskocka och tryffelsky.

 
och jag valde Surf´n´turf - vitlöks och chilihalstrade spett på oxfile och kungsräka med chiliaioli och zucchinisallad. Serverades med grillat bröd.
 
 
Till förrätten drack vi champagne, riktig sådan, och det var nog första gången i mitt liv som jag gjorde det.
 
 
Därefter var det dags för varmrätten. Grillad hjortytterfilé med bakade betor, vinteräpple, varmrökt sidfläsk och svamp som serverades med rödvinssås och potatisgratäng blev det för Christin, medan jag valde ört- och vitlöksgrillad lammrygg med rostad paprikacremé, chevreost, bakade cocktailtomater och reduktion på rödvin, honung och lime. Detta serverades med vitlöks och rosmarinrostad potatis med knaperstekt sidfläsk och parmesanost.
 
Till efterrätt tog vi likadant - Crème Brûlée med kondenserad mjölk med kolacrunch-glass.
 

Mat kan alltså vara en osannolik upplevelse och det här var en sådan. Det går inte att med ord beskriva de fantastiska smakerna. Lägg därtill en glad servitris som med sin servicekänsla förhöjde upplevelsen. Hon öppnade bl a en ny sorts Chablis så Christin fick smaka både den och den "gamla" utan att hon ens bett om det. Själv drack jag vitt vin rakt igenom eftersom jag inte mår så bra av rött.

En kväll som jag kommer att leva länge på således. Jag vaknade första gången halv åtta i morse men lyckades somna om och sov ända till 12. Elva timmar! Tusan så härligt. Det var plusgrader ute så jag och Malin promenerade in till stan.
 
 
Där köpte vi mascara och en muffinsplåt för för minimuffins. Sedan gick vi på Friends och fikade en lång stund innan vi vandrade hemåt. Ikväll har jag bakat citron- och chokladmuffins i den nya plåten.
 
 
Jag tänker att formatet är lämpligt till cupcakes med topping då de har en tendens att bli ganska mäktiga. Det får jag testa på måndag. Måste köpa en flaska mörk rom först och börja med favoriterna Jack Sparrow-cupcakes.
 
Nu väntar sängen för imorgon har jag faktiskt tänkt jobba några timmar!
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Boellas

Blond, bitter och besserwisser

RSS 2.0