...som sitter där i havets djup och trampar symaskin

Min jacksömnad kom av sig när jag hamnade i vertikalläge i soffan med jättejätteont i ryggen. Sen är det ju så mycket annat man ska hinna med och som förmodligen är viktigare. Söka jobb, till exempel. Igår sydde jag i alla fall klart min konstiga bikerjacka i rosigt ulltyg som jag köpte massor av på Ohlssons en gång i världen.
 
 
Jag är faktiskt oerhört nöjd, men inser att det är ganska korkat att varmfodra en jacka som bara når några centimeter nedanför midjan. Jag har nämligen satt ett mellanfoder, s k shetlandsull. Fast det är inte ull. Hursomhelst så brukar jag använda det eller tunnaste tinsulaten för att plagget skall bli lite varmare och jag ska slippa ha kofta. Enklaste sättet är att lägga ut fodret på shetlandsullen, nåla och därefter grovklippa.
 
 
Sedan overlockar jag runt fodrets kanter. Smidigt som tusan.
 
Anna köpte den här boken för ett tag sedan. 
 
 
Jag blev jätteinspirerad och beställde också en. 218 pix på Bokus. Som hittat. Den innehåller mönster
 
 
på massor av fina klänningar och kjolar. Det är Gertie själv som är modell på bilderna. Nu är ju inte detta skrädderi på särskilt hög nivå utan precis i min nivå. Jag tycker nämligen att mönsterkonstruktion tar alldeles för lång tid men i den här boken får man massor med råd och tips av allehanda slag. Det behöver inte vara så märkvärdigt, vilket Katarina alltid brukar säga. Alltså att jag gör det svårare än vad det i själva verket är.
 
 
Jag ska absolut sy något ur boken alldeles snart. En toile kanske till att börja med. Sen vet jag ju att jag kommer att förlänga varenda trekvartsärm för är det något som jag inte trivs i så är det för korta ärmar.
 
 
 
 


Kommentarer
Karin

Snyggt! Tror jag, jisses vilken mörk bild. Den här kan du väl i alla fall komma och visa upp på Ohlssons?

2012-10-11 @ 22:33:02
URL: http://jagsyrminaegnaklader.blogg.se
Märit

Varför sökte inte du till svenska Project Runway. Du är så himla duktig. / Märit

2012-10-15 @ 17:55:06
Gun-Britt

Hej Boel!
Jättesnygg jacka! Fint hantverk som alltid när du är i farten och syr. Oj, så länge sedan jag såg dig.
Hoppas att vi syns snart. Ha det så gott! Kram/Gun-Britt.

2012-10-21 @ 11:10:13


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Boellas

Blond, bitter och besserwisser

RSS 2.0