I will be popular

Alla har vi ju våra favoritband. Mina favoriter heter Streaplers, men jag gillar även Lars Kristerz, The Playtones, Sannex, Lasse Stefanz, Drifters och Martinez SKARPT! Och jag kan fortsätta med Mats Bergmans, Donnez, Kindbergs, Titanix, Wizex och många många fler. Alla har de nånting som jag gillar och självklart skulle jag önska att ALLA duktiga musiker och sångare fick en guldklav eller någon annan utmärkelse.

Jag har hört nya band som har varit helt suveräna att dansa till - Callinaz, Voize, King Edwards, Kertz och Ankies för att nämna några.

Men jag skulle behöva hjälp med att definiera begreppen MOGET och MODERNT. Om man INTE spelar modern dansmusik, vad spelar man då? Omodern? Och vice versa? Omoget? Donnez, t ex, som har jättemycket nya låtar? Är de omoderna? Till vilken kategori hör Sannex? Titanix (som uppenbarligen drar en tämligen mogen publik här uppe)? För att inte tala om Jannez!

Anledningen till mina funderingar är att det i samband med guldklavennomineringarna ifrågasätts varför inga "modernband" är nominerade, samtidigt som man ondgör sig över att Lasse Stefanz återigen är nominerade i ett flertal klasser. Jag tror att det förhåller sig så här:

Guldklaven är inget "uppmuntringspris". En guldklavenominering får man av någon särskild anledning. Lasse Stefanz säljer fortfarande mest skivor i hela Sverige, alla kategorier. Lasse Stefanz lockar bevisligen en större publik än "oss dansare". Varför gör de det, tror ni? Man behöver inte älska dem, men man måste inse att deras popularitet förmodligen är större än "vi dansare" kan föreställa oss!

Den 15 juni släpps boken om Lasse Stefanz, utgiven på Bonnier Fakta. Bonnier är inget litet bokförlag, om man säger så. Bonnier släpper inte böcker hur som helst. En person undrade "Är Lasse Stefanz verkligen så stora?" och svaret är förstås JA.

Zlatan Ibrahimovic' har blivit årets forward på Fotbollsgalan fem år i rad. Han har mottagit Guldbollen sex gånger. Tror ni att de här diskussionerna dyker upp även i sportsammanhang? "Nä, nu måste vi släppa fram någon annan!" Så länge Zlatan når störst framgångar så är han bäst och får flest utmärkelser.

Så länge Lasse Stefanz är störst så förtjänar de alla utmärkelser de kan få. Jag är övertygad om att Dansbandssverige skulle te sig bra mycket fattigare utan dem. 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Boellas

Blond, bitter och besserwisser

RSS 2.0