Rödbetskaka med saffransglasyr

Någon ville ha receptet, så här kommer det!

4 dl vetemjöl
3 ½ dl strösocker
½ tsk salt
1 tsk bikarbonat
1 tsk vaniljsocker
1 msk kanel
1 tsk malen muskotnöt
3½ dl raps- eller solrosolja
3 ägg
3 dl rivna rödbetor
2 - 3 valnötter (dessa hoppade jag faktiskt över och kompenserade detta med ca 1½ extra dl vetemjöl)

1. Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en rund bakform ca 24 cm i diameter

2. Blanda de torra ingredienserna. Rör i olja och ägg till en jämn smet. Hacka valnötterna (om ni envisas med att ha med dessa...) Tillsätt rödbetor och valnötter (ja, vad sa jag nyss...?)

3. Häll smeten i formen. Grädda kakan mitt i ugnen i ca 45 minuter.

4. Låt kakan svalna något i formen. Stjälp sedan upp den på galler och låt kallna under formen.

Saffransglasyr

Blanda ihop 200 g cream cheese (Philadelphia, förslagsvis), 3 dl florsocker och 1 påse saffran (½ g) med en elvisp. Bre den släta krämen över kakan.



Igår blev det raspberry chocolate cupcakes och till det en äggtoddy med varm mjölk. Supergott, men trots den ringa mängden alkohol - 3 cl mörk rom - så har jag schwainigt ont i huvudet i dag. Vet inte om det beror på den eller på en omedveten (?) tandagnisslan.



Nu ska jag fylla en termos med kaffe, packa den och mina muffins och därefter åka till mammas lägenhet för att tömma den på det som finns kvar efter hennes flytt. Så nu är det lite brådis, brorsorna är redan där


Kommentarer
mikaela huldin

tack...var jag som ville ha receptet:) älskar morotskaka å ska testa denna:) kram

2011-10-01 @ 18:26:08


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Boellas

Blond, bitter och besserwisser

RSS 2.0