And we´ll get the finest cars

-Varför inte åka till Östhammar och hälsa på Martin och eventuellt träffa Roger också? frågade jag Björn som egentligen bara blev måttligt förtjust. Han har ju aldrig varit med vare sig till Vemdalen eller Malung och har således bara sett dessa vänner på bild. Men en laddad dator lockade så jag ringde Martin för att förvissa mig om att vi var välkomna och det var vi. Sa han i alla fall. Nä, han blev faktiskt t o m glad. Glatt överraskad. Vi körde alltså (nej, JAG körde) norrut och stannade för att sova på en rastplats utanför Katrineholm. På morgonen åt vi frukost i en liten timrad kaffestuga efter vägen. Där serverades maffiga mackor, nygräddade våfflor och kaffe, kokt i en kopparpanna. Mycket gott och mysigt. Efter ännu en stunds bilkörning var det dags för dagens första historielektion som ägde rum i Härkeberga kyrka. Helt klart värt ett besök, under förutsättning att man är intresserad av gamla kyrkor förstås.



I de numrerade bänkarna har betydande besökare markerat sina platser genom att karva in sina bomärken.



Detta för flera hundra år sedan. Fascinerande.



När vi sedan fortsatte mot Uppsala passerade vi denna runsten. Såna har vi inte i Norrbotten.



Egentligen tänkte vi ta ett par timmar inne i Uppsala men tiden var lite knapp och eftersom vi började vara lite hungriga så åkte vi mot Östhammar. Än en gång fick jag anledning att glädjas åt min tämligen pålitliga GPS. Framme hos Martin satte vi datorn på laddning, duschade och blev bjudna på kött och potatisgratäng, givetvis med bernaissås. Ja, sallad också.

Varje torsdag hela sommaren har folk från Östhammar med omnejd haft något slags sammankomst vid vilken de har visat upp sina gamla bilar. Alltså riktigt gamla, inte 12 år gamla Saabar. Just den här torsdagen var det säsongsavslutning så efter middagen tog vi en promenad dit och blev kvar i flera timmar. Det fanns ju så mycket att titta på.

Flera fina Opel (för det kan för tusan inte heta Oplar i plural!)







Helt otroligt vilket skick de flesta av sådana här bilar hålls i. Tänk om min 9-5 glänste så här under huven - skulle de bli imponerade på bilbesiktningen då?





Att dessa entusiaster bara nöjer sig med det bästa visar sig också i deras musiksmak. Denna kassett till en Stereo-8 låg i en Studebaker av -56 års modell.



Jag hade eventuellt kunnat tänka mig att byta till den här, en Chevrolet Nomad. Här fanns plats för allt, både packning och sovplatser.



Och en söt liten svart Saab fanns det också. Med flickfångare.



Efter att ha tittat på alla bilar, ett hundratal så tog vi en kopp kaffe och gick därefter hem. Roger och Eva dök aldrig upp, antagligen för att Rogers son hade det dåliga omdömet att fylla år på precis den dagen jag besökte kommunen. Nå, det kunde inte hjälpas. Jag och Björn packade ihop, tackade för oss och drog vidare. Först åkte vi tillbaka till Uppsala för jag tänkte att Björn skulle få se Uppsala Domkyrka, i vilken jag tillsammans med tusentals andra körsångare sjöng något jag inte kommer ihåg, under Kyrkomusikens år 1985. 



Björn lyssnade intresserat. Eller kanske inte ändå, om jag tänker närmare på det. Vi lämnade således staden och körde norrut i jakt på en lämplig rastplats att sova på, vilket inte var det lättaste. Säsongen började uppenbarligen ta slut, för alla var tomma. Lite läskigt kan det allt vara, men till slut hittade vi en strax norr om Tierp på vilken det förvisso bara stod en långtradare, men dock. Jag var så svinaktigt trött och var bara tvungen att få sova. Vi började längta hem litegrann. Men bara pyttelite.




Kommentarer
Malin

Det kanske heter flera Opels? Eller typ Opelbilar som i taxibilar istället för taxisar. Föressten visst heter det en blus, flera blusar och inte en blus, flera blöss som i löss, möss....

2011-08-20 @ 19:01:36
URL: http://www.malinskarin.blogspot.com/
Malin (efter granskning av egen kommentar)

okej jag vet att det heter förresten - skrev fel

2011-08-20 @ 19:03:29


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Boellas

Blond, bitter och besserwisser

RSS 2.0