Mammy Blue

I söndags var jag GANSKA nära ett rejält sammanbrott. Det var nämligen då vår kära Mammylock bestämde sig för att ge upp. Detta yttrade sig i att hon slutade binda övertrådarna, som liksom bara lade sig på tygets ovansida. Jag trädde om, svor, provsydde, svor, trädde om igen, svor, provsydde, svor, trädde om en tredje gång, svor, provsydde, svor och gav sedan fan i allt och gick och lade mig. Svärande.

Mitt hopp stod till Katarina, som jag trodde skulle lösa problemet under måndagen. Men till och med hon gick bet och efter ett två minuter långt rådslag, då vi vägde in det faktum att maskinen bara kostat några hundralappar, bestämde vi oss för att lämna in den på reparation. Så igår lämnade jag den hos Bernina i Gammelstad och idag har jag hämtat den. 799 pix, men maskinen är som ny. Han har, förutom åtgärdat felet som bestod i att skyttlarna nere var i ofas och därför inte band trådarna, slipat knivarna, rengjort den och dessutom gett mig fyra koner så att trådrullarna skall hållas still. Nu skall här sparas så att vi kan köpa en ny Bernina overlock till hösten. Hos honom, givetvis.

För några år sedan lämnade jag in en maskin jag hade lånat, till symaskinsreparatören i Singerbutiken efter att jag råkat köra i en knappnål och förstört knivarna. För drygt niohundra kronor rengjorde han maskinen och slipade knivarna. Trodde jag. Vid provsömnad hemma visade det sig att den skar lika dåligt som när jag lämnade in den. När jag klagade hos reparatören menade han att jag återigen kört i en nål och förstört de nyslipade knivarna, samtidigt som han försökte sälja på mig en Singer overlock. Dessvärre iddes jag inte tjafsa, utan lämnade in maskinen hos Bernina-försäljaren i Gammelstad. Det visade sig att knivarna INTE var slipade... Han bytte i alla fall ut dem, och återställde maskinen i ursprungligt skick. Sedan lät jag honom serva min vanliga Bernina och även den blev som ny.

Hemma igen...
Man hinner inte med så mycket på kvällarna när man jobbar heltid. Särskilt inte under 6-veckan. Malin, stackarn, ringde och frågade varför jag sa att jag bokat tvättstugan idag, när det egentligen var igår. Ja, det är inte så himla lätt att kombinera rätt datum med rätt veckodag.

Det går framåt med huset jag bor i. Nu är de klara med fasaderna på både fram- och baksidan vid min lägenhet, så nu väntar vi på balkongerna, något som tolv priviligierade hyresgäster redan har fått.

Vi kanske skulle kunna få använda den enorma skyliften som balkong tills vidare...?

Men idag har jag i alla fall än en gång blivit gammelfaster, då en av mina brorsöner och hans fru fått sin andra son! Åh, vad roligt!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Boellas

Blond, bitter och besserwisser

RSS 2.0