Etagelémétreché...

Sedan jag slutade arbeta som lärare har jag aldrig haft någon längre påskledighet. Det är de röda helgdagarna som gäller, men de är inte alltid av godo, eftersom jag med min timlön inte får betalt för dem. Min chef är dock av det förstående slaget och lägger ut de förlorade timmarna på andra dagar. Kommande vecka jobbar jag således mellan 9 och 18.15 varje dag. Tack och lov är bara jag och Malin hemma, så det där med att laga middag behöver vi inte ta på så stort allvar. Jag funderar allvarligt på att plocka upp min ungdomsmeny, ostmackor och O´boy... Thomas dyker visserligen upp ikväll, men han brukar klara sig på ett par kex och lite kaffe. Ja, och så finns ju alltid Corsica.

Hos Max och Christin serverades det i lördags en måltid som jag sent skall glömma. En sjurätters middag som dock komprimerats till fem, eftersom det helt enkelt blev på tok för mycket disk!

Som entrérätt (servisen heter Entré! Ha ha!) serverades en sillröra på kavring.

Västerbottensostpaj, rullar med rökt lax och fyllning (pepparrot? Minns inte...) Plus en annan röra.

Rökt filé, jordärtskocksgratäng (mmmm...), björkgelé och lite tjock balsamicovinäger. Typ.

Chevreost, gorgonzola, valnöt, fikonmarmelad, päron.

Citron- och lakritsglass, jordgubbar, lakritsflakes, rån och en liten chokladbit som innehöll fikon och brännvin!

Och så fort Christin reste sig upp lade sig Rousseau tillrätta på hennes stol. Den lille rackarn!

Man kan ju tycka att det var JAG som skulle ge DEM ett ägg, men inte blev det så. Med mig hem på söndag hade jag detta, fyllt med det mesta man behöver. Kaffedoftande duschcremé, riktigt påskgodis (alltså skumägg och sånt), pappersnäsdukar och t o m en saltlakritsplopp! Hurra!

Ja, se det var en riktig middag! Gourmetmat när den är som bäst! Lagom avvägda portioner och underbara smaker.

Imorgon kallar plikten och återstoden av den här dagen kan möjligtvis bli en smula stressig. Skrivelser skall skrivas, möten skall verkställas. Det är jobbigt att vara rättshaverist!

Och oroas icke, kära läsare! Självklart skall jag se till att Thomas får mat!



Kommentarer
Lunkan

Du har väl köpt hem en ostbit... En annan ungkarlsrätt från forna, stora tider. "Spagetti, lite smör, trocomare och slutligen riven ost på detta"!

2009-04-13 @ 17:51:57


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Boellas

Blond, bitter och besserwisser

RSS 2.0