DANSBANDSKAMPEN!!!

Min utförliga skildring av Londonresan i allmänhet och Queenkonserten i synnerhet får faktiskt vänta ytterligare en dag eller två, för jag MÅSTE bara få kommentera premiärprogrammet i serien Dansbandskampen! Detta överträffade verkligen mina förväntningar även om själva slutresultatet denna gång var tämligen förutsägbart. Bengt Hennings och Scotts levererade proffsigt och av eventuell nervositet märktes intet. Av de övriga banden var det endast Kalas som visade något slags potential. Det spretade en del och lät stundtals nästan lite rått och punkigt, vilket inte är fel på en rockscen, men i det här sammanhanget låg det nog tyvärr bandet i fatet. Men jag är övertygad om att Kalas är ett band vi kommer att höra mer av.  

Kändiz fick sina fyra minuter i TV, och om de inte skaffar en tjej som kan sjunga så lär de aldrig få spela någon annanstans än på privata fester. Möjligen på någon motionsdans om det redan inbokade karaokebandet, bestående av två personer och en dator, får förhinder och inte kan komma.

Dollies hade ett kul koncept som förde tankarna till Kurt Olssons damorkester. Tyvärr hade de noll utstrålning och sångerskans röst lämpade sig inte särskilt bra till den här typen av musik. Det fanns ingen känsla av samspel i gruppen, tvärtom. Alla spelade sitt instrument för sig själv och resultatet blev därefter, alltså inte särskilt välljudande. Gitarren var ostämd, blåset var ostämt, sångerskan hade svårt att hålla tonen, men jag antar att de låter bättre "på riktigt", alltså på fest eller dans. Men hade någon av dem haft minsta lilla hum om dans och dansbandsmusik så hade de inte valt 9 to 5...



Jag är lite irriterad, för Anna skickade en bild på juryn 30 sekunder innan sändning och den lyckades jag givetvis radera snabbare än blixten. Men jag sätter in den här för att lätta upp texten lite. Valet av jury är mycket genomtänkt och mycket lyckat. Alla tre har olika sätt att se på dansbandsmusik. Det är möjligt att jag är partisk, men jag tycker faktiskt att Thomas är BÄST!!! Han har glimten i ögat och är ROLIG utan att göra avkall på sakligheten. Han gör verkligen ett trovärdigt intryck och jag är mycket imponerad och väldigt stolt. Han är de facto oerhört kunnig och vet vad han talar om. Dessutom är han en sanslöst skicklig dansör. Och som sagt, det här är inte vetenskap och blodigt allvar - det är underhållning.
 
Nu återstår att se vad tidningarna och  -  HJÄLP! - Dansmaffian skriver om detta första program. Sedan väntar sängen och imorgon förmiddag en lååång sovmorgon. Godnatt!


Kommentarer
Eva

Jag håller verkligen med om att Thomas är i särklass bäst.Man blir riktigt stolt över honom och att han är norrbottning.En bättre ambassadör för dansen kan jag inte tänka mig.Programmet var för övrigt bra och ja, som du sagt inga större överrasningar, det var ganska självklart vilka som skulle gå vidare.Längtar till nästa program.Länge leve dansen!!!

2008-10-19 @ 10:33:15
Sterling

Inte annat än att hålla med dig Boel och övriga kommentarer. Thomas 100% + i ett program som roade och gav mersmak..

2008-10-19 @ 12:15:13
dans maffian

jag och många med jag tyker att detta dans program riktade sig till "pansho dansarna" det vill säja cirkus 20% av alla dansare. anna var den bästa jury medlemmen i och med att hon försöker framhäva det nya dansen. thomas är en gammal man som är efter sin tid. alla kulturer utväcklas och så borde och så dansbands branschen göras!

2008-10-22 @ 00:05:32

Den trendiga "dans maffian", trodde väl ändå att det var ett sammansatt ord... Och till och med jag funderar vad anna utan stort a är, en felstavning av annan? "Jury medlemmen" och "det nya dansen". Thomas är en gammal man och utvecklas stavas tydligen "utväcklas" och säga som " säja", vilka moderniteter... Vad betyder "och så borde och så dansbands branschen göras!"? Jag tvekar på att någon över elva år har skrivit den hemska kommentar du har fått! Oh mor, åt vilket håll är världen på väg? Jag är rädd!

2008-10-29 @ 22:09:27


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Boellas

Blond, bitter och besserwisser

RSS 2.0