I heard he sang a good song, I heard he had a style

Jag hade tänkt skriva lite om julen och visa mitt finaste julpynt, men jag väntar någon dag med det. I torsdags åkte Frida och jag ner till Umeå. Frida skulle till sin kompis/kollega/sambo i Holmen och jag skulle till den jag brukar vara med så mycket som det bara är möjligt när man bor 27 mil ifrån varandra. Frida och Emma skulle på Rex (typ krog?) medan vi skulle dansa till Highlights på Ersboda. Detta blev möjligt tack vara en snäll arbetskamrat. Nu har jag förstås bara snälla arbetskamrater, men den här bestämde sig för att jobba på fredag trots att hon fått ledigt, och på så sätt kunde jag få ledigt fast jag inte sökt.
 
Jag har inte dansat till Highlights sedan Michael Mårtensson tog över mikrofonen från Andreas Wistrand, men det jag hörde och såg av dem i Vemdalen i november var så bra att jag tänkte att det var helt klart värt att ägna en kväll åt dans med dem på scenen. Jag var lite orolig att jag inte skulle få dansa och den oron var förstås befogad. Jag kände verkligen inte igen många, men det gick bra så småningom ändå. Särskilt när jag själv vågade bjuda upp. På danser med lite mognare publik behöver man aldrig vara rädd för att bli nobbad, men det förekommer onekligen när publiken är lite yngre, eller nyare, ska man kanske säga. Det har aldrig hänt mig, men jag har vänner som råkat ut för det. En kompis blev t o m "tillbakaställd" av en drygputte med kommentaren "Du, det gick inte så bra det här." Jävla synd att jag inte var med den gången...
 
Själv har jag dock varit med om att personen jag bjudit upp suckat lite lagom högt samt himlat med ögonen, och en sån känns det ju inte så kul att dansa med. I torsdags spanade jag in en kille som såg ut att dansa jättebra. Han dansade enbart foxtrot, alltså även till de snabba låtarna, och han dansade RIKTIG foxtrot, i takt till musiken. I slutet ville det sig inte bättre än att han hamnade bredvid mig och eftersom det var damernas så slog jag till. Det var en snabb låt och jag frågade "Visst dansar du foxtrot fast det är en snabb?". Han skrattade och sa "Ja" och berättade att en tjej hade lämnat honom tidigare på kvällen för att han inte buggade. Men allvarligt... Her lost, får man ju ändå säga, för han dansade verkligen lika bra som det såg ut.
 
Att det var en nyare publik märktes också på att många av dem inte kan läsa. För trots att det står på dörren att man INTE får ta in jackor och större väskor i danslokalen så låg ryggsäckarna i drivor i hörnen. Tillsammans med ytterplaggen, förstås. Känns trist, tycker jag, för stämningen blir liksom inte lika festlig när lokalen ser ut som en omklädningsrum i en sporthall istället för en danslokal.
 
'
 
Nej, jag ska inte klaga mer. Jag hade en riktigt trevlig kväll, men jag kan ändå inte låta bli att fascineras över skillnaderna i vad vi uppfattar som dans, och då menar jag inte bara själva dansen utan hela företeelsen.
 
Jag tänkte ägna lite text åt Highlights. Jag är helt såld! Alltså, jag gillar ju förstås fortfarande de band som somliga benämner som mogna, men det ena utesluter inte det andra, tycker jag. Omväxling förnöjer. Jag önskar att den blandade publik som brukar dyka upp när Jannez och Perikles spelar också kunde komma och dansa till Highlights, för dansbarheten i deras låtar är det verkligen inget fel på. Det förekom några danser efter paus som var lite för snabba för min smak, men nästan alla band har ju en eller flera danser som kanske inte faller alla på läppen. 
 
Jag tycker i alla fall att de är otroligt bra och Michael Mårtensson är helt fantastisk. Han sjunger ofantligt bra och har en närvaro och utstrålning som få. Eller som en kille som jag dansade med sa: "Man blir så glad av att se honom!". Och det stämmer verkligen! Micke - och föralldel även de andra i bandet - sprider både glädje och energi som borde få den suraste på gott humör. Och då tycker inte jag att det gör så mycket att inte precis varenda låt är perfekt för just mig.
 
Sammanfattningsvis så var det en trevlig kväll i mysigt sällskap. Highlights dansar jag gärna till fler gånger.
 


Kommentarer
Ethel

Jag tycker precis som du om Highlights, BRA!
Dansade till dem någon vecka före jul, och det var också första gången jag hörde dem sen de bytte sångare.
Jag blev sååå positivt överraskad, bra blandning på låtarna och vilken utstrålning han har sångaren. Jag blev väldigt glad av att dansa till dem och även av att stå och lyssna, mer av den "varan" tack!
Ha ett bra slut på det gamla året och hoppas du får ett riktigt Gott Nytt ÅR!

2013-12-29 @ 22:04:56


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Boellas

Blond, bitter och besserwisser

RSS 2.0