Här är polisen...

Att i runda slängar ägna en timme om dagen till att ta sig till och från sitt arbete kan väl i och för sig ibland kännas lite som waste of time. Å andra sidan kan det vara riktigt kul att pendla, och däremellan ruskigt spännande. Som idag när vi åkte hem. Min kollega körde sin Renault med en bara-ibland-fungerande hastighetsmätare och jag satt på passagerarsidan och blundade lite sporadiskt när hon hann upp en mörkblå Volvo XC70. Tanken slog mig att det skulle kunna vara polisen, men tja, det stannade vid tanken. Min kollega lade sig som ett frimärke bakom och gjorde ett antal omkörningsförsök innan hon slutligen pressade pellen i botten och tog sig upp jämsides.

- Kan det vara polisen? sa hon samtidigt som hon tittade in i Volvon och observerade två stadiga män i framsätet, en i röd jacka och en i svart.
- Näää, fortsatte hon. Har de röda jackor?
Vad vet man? En civilpolis, som går omkring som en vanlig människa, har kanske det. Lite osäker blev hon dock och saktade in sedan hon tvärt kastat sig in framför, medan jag och Jenny försökte se registeringsnumret genom Renaultens tämligen skitiga bakruta, dock utan att lyckas. Vi såg däremot två små runda typ "extraljus" i fronten, vilka höjde oddsen för polismisstanken.

Hursomhelst så körde Anna till slut så sakta att de körde om oss men inte heller nu kunde vi säkert säga om det var poliser, för mannen på passagerarsidan höll nämligen upp armen, som att han höll sig i handtaget. Alltså handtaget ovanför sidorutan, inget annat... Detta fick oss att börja spekulera i huruvida poliser brukar göra så, alltså en ytterst konstruktiv diskussion, fylld av substans.



Däremot syntes ju registreringsnumret bättre i den här positionen, så jag slängde snabbt iväg ett sms till bilregistret och nu vet vi att poliser både kan ha röd jacka och hålla fast sig i handtaget när de åker bil.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Boellas

Blond, bitter och besserwisser

RSS 2.0