Don´t forget to smile

Jag läser ju lite bloggar här och där, mestadels sy- och retrobloggar och så följer jag Bloggfrossa & Mannen som blev trött, HÄR. Skitkul. De här sy- och retrobloggarna är trevliga. Oförargliga. Inte en massa åsikter som nödvändigtvis måste ventileras, vilket är precis det jag är på väg att göra nu. Ventilera åsikter. Dock utan att hänga ut någon, vara elak eller på annat sätt chikanera någon eller några individer. 

 

Jag hittade nämligen följande text i en blogg. Inlägget var ett referat från en danstillställning, vilken är oviktigt.

 

"Jag brukar ju vara väldigt hård mot våra band och nästan alltid ha massa åsikter som jag tycker de borde ändra /…/"

 

Meningsbyggnaden lämnar förstås en del att önska, för det skribenten skriver är att han brukar ha en massa åsikter som han tycker banden borde ändra på, vilket förmodligen många band gladeligen skulle ta itu med.  

 

Nej, läser jag vidare i bloggen förstår jag att det skribenten menar att han brukar ha åsikter gällande banden. Utan att veta misstänker jag att han tillhör den typen av publik som har åsikter om danstempon, framföranden, ljudinställningar med mera (vilket ju i och för sig inte är fel, tycka får man ju) men som på något sätt har fått för sig att dennes åsikter mynnar ur (van)föreställningen att han på sitter inne med facit för hur/vad det optimala, perfekta dansbandet skall spela. Dock utan insikt om att andra kan vara av en helt annan åsikt. 

 

I helgen har jag dansat både fredag och lördag. Expanders på fredag i Piteå och Drifters i Skellefteå på lördag och jag hade skitkul båda kvällarna. Att sedan Expanders, på hela kvällen, spelade typ två lugna och två snabba danser som gick åt pipsvängen för långsamt respektive snabbt för att falla mig i smaken, hade ingen betydelse när allt annat, både repertoar och framförande, var alldeles fantastiskt bra. Även Drifters har några låtar som JAG tycker är helt värdelösa, men inte farao går jag fram till dem och säger att de borde ändra si eller så, för det finns ju faktiskt en möjlighet att det finns andra i deras och Expanders månghövdade publik som tycker att just de låtarna är alla tiders. Och jag DÖR ju inte precis av att inte exakt ALLT är min kopp te.

 

Om jag vore dansbandsmusiker skulle jag tamejfan bli bli galen om någon kom fram och började snacka bpm eller andra trivialiteter när jag spelat en hel kväll och därefter har kanske en och en halv timmes tungt kroppsarbete framför mig. Jag skulle bli tokig när jag har gjort allt för att folk ska dansa och ha kul om någon kom fram och kritiserade mitt arbete. Visst ska man kunna ta kritik, men i dansbandsvärlden är ju uppfattningen om rätt eller fel synnerligen relativ. Det handlar mest om individens tycke och smak.

 

Kan man inte bara slappna av och ha lite kul? Om nu några låtar inte faller en på läppen, kan man inte bara gå och sätta sig och prata med någon under den eller de danserna? Det är ju också ett sätt att ha kul! Prata med folk, alltså. 

 

Jag tycker bara att vi ska vara snälla mot varandra och faktiskt vara tacksamma för att det finns de som vill tillbringa åtskilliga timmar i en buss och slita hårt med upp- och nerpackning för att för några timmar stå på scenen och spela musik så att vi, som älskar att dansa, för en billig peng kan ägna oss åt det roligaste som finns!

 

Livet kan snabbt förändras. Det vi har idag kan vara borta imorgon. Möjligen lite floskelvarning på den, men icke desto mindre sant.



Kommentarer
Berith Jacobsson

Helt rätt Boel, man måste också se på helheten. Det finns inget dansband eller artist med för den delen som alla gillar. Smaken är delad som baken. Man gör ett val redan när man åker på dans.
Ha det så bra tills vi syns nästa gång i dansens virvlar.
// Berith

2013-11-03 @ 17:29:58


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Boellas

Blond, bitter och besserwisser

RSS 2.0