Nyttosömnad

Förra året lånade jag Jenny Hellströms bok Urban Collection på biblioteket. Det fanns inget mönster som föll mig på läppen. Lite för ungdomliga modeller som passar bättre på lite nättare människor än jag. Men killmönsterna är jättefina. Jag har tidigare sytt ett par svarta byxor till Björn som han har använt jättemycket. Nu har jag sytt ett par jeans av samma mönster, byxan Oliver, och ett par t-shirts som heter Julian shirt. 
 
 
Tyget kommer från Tygdrömmar och var inte helt billigt... Men fint.
 
 
Den enfärgade jerseyn kommer från stuvavdelningen på Ohlssons. Den är en doubleface med typ ribbad insida så det var bara att vända på tyget och använda det till ärmmuddar och halsringning för en tjusig finish. Tyget i bröstfickan är även det från Tygdrömmar.
 
Båda tröjorna satt fint över axlarna men nästa tröja skall jag förlänga, både ärmarna och nertill. Sonen brås på sin mamma nämligen.
 
 
Byxorna gjorde jag lite vidare i benen än de svarta. Nu har han inte provat dem ännu så jag har faktiskt ingen aning om huruvida de passar, men jag hoppas det. 
 
 
Såhär ser de ut bak. Helt vanliga utan några utsmyckningar. 
 
 
Hur insidan ser ut spelar ju ingen roll, men lite roligare tyg än vanligt vitt gör ju byxan lite mer speciell. 
 
Ja, och så har jag sytt ännu en kofta av en tröja. Jag älskar färgen och har dessvärre varit tvungen att avyttra en bomullskofta från Indiska i samma färg, som till slut hade större likheter med en disktrasa än med ett klädesplagg. Men knapparna sparade jag till denna. Jag har gjort koftor av tröjor flera gånger förut, och HÄR visar jag hur man gör. Inga genvägar. Man måste vara noga med både fix och tråckling. Eller måste och måste. Det bestämmer man förstås själv.
 
 
Ja, det var allt för idag!
 
 
 
 
 
 
 
 


Kommentarer
Agneta

Vilka snygga t-shirtar! Jag måste nog också låna den boken.

Egentligen ville jag något annat, jag har nämligen en fundering på en gammal kommentar jag hittade från dig i ett ännu äldre inlägg på en blogg angående stickade trollkläder https://www.blogger.com/comment.g?blogID=6585020977137002790&postID=979989394192900900&isPopup=true
Jag är intresserad av mönstret, eller är det samma som är publicerat i bloggen? http://talamodspasen.blogspot.com/2009/05/

/Agneta

2018-06-18 @ 15:21:35
Agneta

Åh, vilka snygga t-shirtar! Den där boken ska jag också låna.

Egentligen har jag en annan fråga: Jag läste en gammal kommentar från dig i ett ännu äldre inlägg på en blogg, att du har mönster på kläder till Lyckotroll - du vet de där små trollen som var så poppis på 70-80-talet. Har du några mönster du vill dela med dig av?

2018-06-19 @ 11:02:55


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Boellas

Blond, bitter och besserwisser

RSS 2.0