Boardershop light

Nu snörs snaran sakta men säkert åt och jag kan på ena handens fingrar räkna de dagar jag har kvar i A-kassans och arbetsförmedlingens grepp. Det blev lite motstridigt, det där. Vad jag menar är att jag trivs alldeles kolossalt bra med att vara ledig, särskilt på sommaren, men att jag ändå inte kan uttrycka den lättnad och glädje jag känner över mitt nya jobb. Sommaren har varit underbar, den bästa sedan mannaminne. Förutom Malung och Blekinge har jag gjort andra roliga saker, bland annat umgåtts med Christin. För några veckor sedan var vi på Kläppenteatern i Boden, en nybyggd amfiteater, och såg Spionoperan som bygger på Thomas Breskys bok Mikael - Spionaffären Enbom och kalla kriget. Läs mer om föreställningen HÄR
 
 
 
 
Det var en fantastisk föreställning och förutom det så var det en jättemysig kväll. Vi drack vitt vin i pausen och hade det allmänt trevligt.
 
I måndags ringde en gammal vän som jag nog inte har träffat på sex, sju år och då bara som hastigast på stan. Vi har känt varandra sen -76 (nu tror ni kanske att vi träffades redan som embryo, men sanningen är den att vi gick lanthushållsskola tillsammans...) och umgicks väldigt mycket när barnen var små. Jag blev i alla fall jätteglad för samtalet, kastade mig i bilen och åkte ut till henne. Sen satt vi i deras uterum och surrade i TIMMAR! När jag åkte därifrån svängde jag förbi Odod och hämta sushi och så drog jag vidare till Boden och Christin och Max. Där blev jag kvar över natten och igår morse stuvade vi in oss i deras Toyta Prius och med mig bakom ratten åkte vi utomlands!
 
Först stoppet gjorde vi på återvinningen i Kalix. Där köpte jag fyra äggkoppar i plast, design Per Alimente för Guzzini. Oviktigt för mig för de var snygga och ytterst funktionella. En femma styck. 
 
 
 
Kommer att användas flitigt.
 
 
Så hittade jag den här fina korsstygnstavlan för bara 30 kr! Kommer att göra sig alldeles utmärkt i syrummet eller föralldel i det rum som Björn har för närvarande.
 
 
Det var lite glitter i några av färgerna. Det här är visserligen inte det mest avancerade korsstygnsbroderiet, men det har tagit sina modiga timmar att göra. Det är dessutom inramat (ingen billig Ikea-ram i standardmått) så 30 kr är skamligt billigt. Jag är generellt inte särskilt såld på korsstygn och sånt, men den här talade till mig... Eller nåt...
 
Vi fortsatte mot Torneå och där besökte vi det nya köpcentret Rajalla. Vi iddes förstås inte springa i alla butiker utan nöjde oss med tygaffären Eurokangas där jag köpte det här bomullstyget
 
 
och några dolda dragkedjor. Tyget var inte särskilt billigt men dragkedjorna hade bättre pris än i Sverige. Nästa butik vi besökte var matvaruaffären där vi köpte ost och lakrits.
 
 
Av två kartonger BisBis återstår idag bara en och lite till... Därefter stod Alko på tur. Där gick vi bananas, både Christin och jag. Likörer är ju mycket billigare där så man kan ju prova lite skojiga smaker, vilket jag också gjorde. Jag provade alltså inte på plats, utan fyllde vagnen med smått och gott. Köpte bland annat en mintchokladlikör som visade sig ha en väldigt mysko färg. 
 
 
Men den var jättegod... Tyvärr hade de inte vaniljvodka, men jag tog saken i egna händer och köpte helt enkelt en flaska vanlig sprit som jag, efter lite googlande, tryckte ner tre vaniljstänger i. Den har nu antagit en lite mörkare färg men luktar väldigt gott (Om man nu gillar vanilj. Jag ÄLSKAR det. Som glass, sprit, tvål, doftljus - you name it.)
 
 
Nu återstod Ikea. Där började vi med att äta mos och köttbullar innan vi i en rasande fart försedde oss med vad vi kom dit för att handla. Samt lite till. När vi var packade och klara var det skönt att sätta sig i bilen och återigen styra söderut. Söder om Kalix svängde vi av mot Morjärv. Vägen leder bredvid Kalixälven och det är oerhört vackert. Stannade till på en liten loppis i Kamlunge där Christine köpte en Nittsjö-vas och jag hittade två djupa Taverna från Rörstrand för en tia.
 
 
Sista stoppet på vår roadtrip blev på GeKås i Morjärv. Mycket tyger hade de, men särskilt billigt var det inte. Nu har jag i alla fall varit dit, och det blev ju en annan väg "hem" till Boden. Vi hämtade mat på Artic Thai och när vi ätit flyttade jag över mitt pick och pack till Volvon och åkte hem till Luleå. Nu blir det inga mer resor på ett tag, undantaget Skellefteå imorgon kväll...


Kommentarer
Christoffer

Tänk, snart är vi löneslavar bägge. Kan inte vara annat än avis på ditt långa sommarlov, men jag ser fram emot ringa och höra om du kan slita dig från jobbet för en lunch på byn.

2013-08-15 @ 16:02:15


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Boellas

Blond, bitter och besserwisser

RSS 2.0