Dansbandskamp?

- Du, Svt skall äntligen satsa på hiphop! Till våren kommer det ett program som heter Hiphopkampen, där tittarna skall rösta fram Sveriges bästa hiphopband!
- Nja, jag är inte sådär väldigt förtjust i hiphop. Tycker det är lite påfrestande med rapp.
- Men hiphop är inte bara rapp nuförtiden! 2000-talets hiphop låter inte som förr! Man kan säga att all musik är hiphop, för man vill ju så gärna att ALLA skall tycka om det, inte bara miljontals ungdomar världen över, utan ALLA!
- Men jag gillar ju dansbandsmusik och pop. Måste jag nödvändigtvis gilla hiphop också? Räcker det inte med alla hängivna anhängare? Vad är man rädd för? Att hiphopen skall dö ut?
- Äh, de där hängivna anhängarna betyder ingenting. Dem behöver inte Svt flirta med. Nu har hiphopen moderniserats för att tilltala fler lyssnare! Den låter inte ens som hiphop! Tänk, i första avsnittet tävlar Thorleifs med Gråt inga tårar i originaltappning!
- Men det är väl för farao inte hiphop! Finns det inga kriterier som skall uppfyllas?
- Nej, det är ju det jag säger! Allt är hiphop!

Tänk om det är så att när människor tänker på dansbandsmusik så tänker de på Lasse Stefanz, Larz Kristerz, Mats Bergmans, Drifters och Black Jack? Ja, även Jannez och Scotts? Kan det möjligen vara förklaringen till att just dessa dansband, med det förstnämnda i spetsen, säljer flest skivor i Sverige? Tänk om det är det karakteristiska dansbandssoundet dessa hundratusen (en siffra som visar att det inte bara är s k dansare som lyssnar på musiken) skivköpare vill ha? 

Jag har svårt att tro att t ex Janders och Playons skulle presterat sämre än Von Hofstenz och Ezzex. Vad dansar man t ex till Aldrig skall jag sluta älska dig? Tack gode gud för Date, som ändå upprätthöll något slags dansbandssound, även om det igår var tämligen profillöst. 

Bäst var givetvis Thomas, den enda jurymedlemmen som inte har glömt bort syftet med programmet, nämligen att det är Sveriges bästa DANSBAND som skall koras och inget annat. 

Ja, jag vet att det i första hand är ett underhållningsprogram, men tyvärr blev jag inte särskilt road. Kändiz, kom tillbaka!   


Kommentarer
Ethel

Dansa till 'Aldrig ska jag sluta älska dig' får man göra om man dansar till Highlights =0)

De gör den i en superbra version, men som sagt den är vacker men inte en låt man väljer att dansa till om man kan undvika det.

2009-10-25 @ 11:17:02
Boella

Nej, det går säkert att göra den mer dansbar än vad Ezzex lyckades med... Det enda de var bra på var att SE ut som ett dansband... :)

2009-10-25 @ 11:21:08
Anonym

oj, det var inte lite utropstecken...

2009-10-25 @ 11:48:46
Vifsla

Boel! Det var tragiskt, tragiskt. Och dessa jäkla black ingvars, det var inte ens kul. Det var bara högt.

Flickan i Ezzex lät som en blandning mellan ett dragspel och en musikalartist.

2009-10-28 @ 15:33:47
URL: http://www.welest.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Boellas

Blond, bitter och besserwisser

RSS 2.0