Just because I´m blonde, don´t think I´m dumb...

Det kommunala bostadsbolaget Lulebo skickade i förra veckan ut något som de i ett följebrev kallade enkät, men som i själva verket var ett slags frågeformulär till de boende i "mitt" hus med anledning av den förestående renoveringen. De fyra första punkterna bestod av olika alternativ för flyttning och förvaring av människor och möbler. Den femte punkten skulle man kryssa i om man vill ha diskmaskin, den sjätte om man vill ha öppen planlösning och den sjunde om man godkänner att Lulebo renoverar lägenheten enligt bifogad förteckning. Jag kryssade i att jag tänker flytta själv och att jag vill ha diskmaskin. Inget mer.

Idag ringde bovärdinnan och påstod att jag inte hade fyllt i formuläret fullständigt.
- Jodå, sade jag. Vad är det du saknar?
- Du har ju bara kryssat i hur du skall flytta och att du vill ha diskmaskin!
- Ja, just det.
- Men den sista frågan!
- Du menar den om jag godkänner renoveringen av min lägenhet enligt bifogad förteckning?
- Ja!
- (Suck!) Hade jag gjort det så hade jag kryssat i den. Men eftersom jag inte godkänner öppen planlösning, och just öppen planlösning är en av punkterna i förteckningen så godkänner jag givetvis inte den.
- Nähä...
- Ärligt talat så misstänker jag att Lulebo gör en luring här. De får hyresgästerna att godkänna något de inte vill ha. Eftersom både diskmaskin och öppen planlösning har separata punkter borde de ha tagits bort från listan. Men rent formellt godkänner jag dessa förändringar om jag kryssar för den sista punkten. Är det klart?
- Jaa.. Ähum. Jodå. Jamen då får väl någon på huvudkontoret kontakta dig?
- Det ser jag fram emot.
Klick.

Jag bor i mitt vardagsrum. Har en dubbelsäng gömd bakom en bokhylla. Jag är förvisso singel och skulle väl lika gärna kunna bo i hallen, men det finns tillfällen i livet då det är fint att kunna stänga några dörrar om sig. Det kan vara när Katarina (som flyttar hem snart! Hurra!) har kompisar som sitter i köket och dricker te, eller när Björns grabbgäng spelar Guitar Hero i vardagsrummet. När Malin bakar kakor eller Frida sitter och pluggar. (Det där sista blev ju helt fel, men jag skrev det bara för att alla skulle nämnas.) Eller när mamman behöver vara ifred.

Så jag skall kämpa ända upp i hyresnämnden, och får jag inte rätt så har jag i alla fall kämpat!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Boellas

Blond, bitter och besserwisser

RSS 2.0