Att göra en kofta

De hade lite rea på Åhléns och jag köpte två luddiga trekvarsärmade jumprar för 49 kronor vardera. Jättesöta till höga jeans och när jag väl kom hem såg jag att den ena skulle passa som kofta till min nya klänning (som jag visar en annan dag). 
 

Och eftersom jag är ett synnerligen händigt fruntimmer bestämde jag mig för att helt enkel göra en kofta! Jag började med att mäta ut mitten på framstycket och dra in en tråckeltråd i den maskan.

 
 
Därefter pressade jag en remsa tunn vlieseline på baksidan. 
 
 
Sedan bytte jag till en trikånål i maskinen.
 
 
När jag köper trikånålar märker jag dem med svart spritpenna så jag vet att det är just trikånålar. Det är så lätt att blanda ihop dem med vanliga nålar annars.
 
Jag ställde in maskinen på smal zigzag, 0,5 bred och 2,5 långa stygn...
 
 
 
...och sydde därefter tre gånger fram och tillbaka på var sida av den tråckelmarkerade mittmaskan. Detta för att "låsa" maskorna så de inte smiter när man klipper. För det gjorde jag sen. Klippte, alltså. Mitt emellan de båda maskinsömmarna. Sedan tog jag ett naturvitt ripsband som jag köpt på Ohlssons och sydde fast det, lite omlott och fortfarande med den smala zigzagsömmen.
 

När jag kom mot slutet så klippte jag av bandet, men lämnade så mycket att jag kunde vika in den sista biten. Först eldade jag försiktigt i änden eftersom ripsband lätt remsas.
 


Jag gjorde likadant på båda framkanterna. Sen vek jag in ripsbanden och mätte ut var knapphålen skulle vara.


Jätteviktigt med fixet på baksidan! Hade jag inte haft det hade de långa sömmarna blivit vågiga och knapphålen hade dragit. Jag sydde sju knapphål och fäste sedan ändarna på ripsbandet med små smygstygn. Sedan markerade jag var knapparna skulle vara, sydde fast dem och fäste ripsbandet i ändarna, likadant som på det andra framstycket.
 
 
Blev lite fel på färgen på grund av ljuset, men så här blev det.
 
 
Knapparna hade jag i mina gömmor. Jag gillar undersydda knappar. Tycker det är väldigt snyggt. Det här blev en väldigt billig kofta och det tog alls inte lång tid att sy. Man hittar dock billiga koftor på t ex H&M, men jag gjorde detta för att jumpern jag sydde om var så bra i både färg och modell. Sen är jag ju faktiskt arbetslös och har AAAAAALLLLL tid i världen...


Kommentarer
Ethel

Super duper.....vad fin den blev.
Du har sånna bra idéer.

2013-05-14 @ 23:47:05
Märit

Oj Boel om jag bara hade hälften av dina "skils" Jättefint blev det.

2013-05-15 @ 14:29:20


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Boellas

Blond, bitter och besserwisser

RSS 2.0