Där näckrosen blommar

Anna har, med hjälp av Sigge, fått tag i en trattgrammofon med en mängd stenkakor. Helt underbart. På en av skivorna sjunger en 10-årig gosse vid namn Christer Falkenström Där näckrosen blommar till eget cittraackompanjemang.

Jag tycker det är helt underbart. Förutom den här plattan följde det med flera stycken med s k evergreens. Anna har dessutom hittat en trälåda på loppis som innehöll en italiensk språkkurs. Hur effektiv den var vete fåglarna då det bara rabblades fraser på italienska från början till slut. Utan översättning, alltså.

Jag inbillar mig att man lyssnade på musiken på ett helt annat sätt än vad man gör idag, bara genom det faktum att det krävdes något av den som skötte om grammofonen. Min mamma har en mängd stenkakor hemma, bl a Harry Lime´s theme, (ledmotivet ur filmen Den tredje mannen i vilken Orson Welles spelade huvudrollen)med Anton Karas. Efter den filmen blev cittran ett populärt instrument och hemma hos mamma finns även en sådan. När jag ser den går dock mina tankar i första hand till Göingeflickorna och Kära mor... Usch, vad jag börjar bli gammal! Men lyssna på de här bitarna på Spotify, om ni inte har något annat för er... Själv går jag nog och lägger mig nu. 


Kommentarer
Christer Falkenström

Kul ! Fast det var 56 år sedan jag gjorde inspelningen så har jag inte hört den spelas på trattgrammofon förut.

Bästa hälsningar från Christer

2010-07-12 @ 23:41:05


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Boellas

Blond, bitter och besserwisser

RSS 2.0