Climb every mountain

Spootlajtz passade lika illa i Dansbandskampen som de skulle ha gjort på spelmansstämman i Gammelstad, på en countrygala i Texas eller på bluegrassfestivalen i Gränna. Detta var inte folkmusik, inte countrymusik och inte bluegrass. Och det var definitivt inte dansbandsmusik. Jag undrar vad de tänkte att man skulle dansa till detta. Därmed inte sagt att de var dåliga, men något dansband är de tamejtusan inte. Och då är väl ändå dansbandsgenren den bredaste och mest tillåtande av de uppräknade exemplen. Jag anser således att juryns totalsågning av dem var helt korrekt. 

 "Men vi kör vår grej, vi försöker få in lite mer sväng i dansband, säger sångaren Jimmy Larsson, 32 år." Han
har uppenbarligen missat själva poängen, den som t ex Titanix och Torgny Melins lägger stor vikt vid, nämligen att man skall kunna DANSA (Vi pratar alltså foxtrot och bugg, inget annat. Inte rumänsk folkdans.) till musiken. Det är liksom det som är själva grejen. Om man sedan tycker att dansbandsmusik överlag inte svänger särskilt mycket så har man kanske inte lyssnat på den i så stor omfattning som man borde om man utger sig för att själv vara en dansbandsmusiker...

Trist att de fick spela sin andra låt på bekostnad av rutinerade Carina Jaarnek. Lika trist som att Schytts åkte ut efter första låten i förra omgången. Nu tror jag ju inte att det har någon betydelse för något av banden. De skötte sig med den äran och jag tror inte att någon arrangör avbokar dem precis. 

Titanix är förstås bra, det har jag förstått att många tycker, men för min egen del så föredrar jag Torgny Melins traditionella dansbandsgung. Nästa vecka blir det dock hårda bud för de båda banden, det är jag övertygad om. Shake torde vara storfavoriter hos den yngre publiken. Själv håller jag på Sannex, som med sin blandade repertoar och oslagbara utstrålning är ett säkert kort för en lyckad danskväll.

Dansbandskampen är emellertid ett underhållningsprogram, något som till och med jag glömmer bort ibland. Detta eftersom jag ju gärna vill att alla tycker som jag eftersom jag alltid har rätt. VILL ha det i alla fall...

Och nu till något helt annat...

Tips:
För den som har ledsnat på saltlakritsplopp (Ibland kan jag nämligen känna att jag borde försöka göra ett uppehåll i mitt eget saltlakritsploppmissbruk) är Anton Bergs mörka salmiakchoklad ett utmärkt alternativ. Ät dock inte upp en hel kaka på en gång, för då blir man snabbt lika less på den. Dessutom är den mycket dyrare...


http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/tv/article6164732.ab

http://www.expressen.se/noje/tvsajten/1.1788052/titanix-och-torgny-melins-vidare-i-dansbandskampen



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Boellas

Blond, bitter och besserwisser

RSS 2.0