Mysklänningar

I takt med att valkarna funnit sig tillrätta runt det som en gång var min midja har jag utökat min garderob med raka, sköna klänningar. Ja, egentligen har jag alltid gillat såna. Någon gång i början av 80-talet var det väldigt modernt med stickade klänningar och klänningar i sweatshirttyg. Jag hade en "luseklänning", mörkblå med vitt och ljusrosa mönster och en grå "joggingklänning" med smala mörkblå ränder. Mina vänner hade liknande klänningar och vi hade ett gemensamt namn för dem - Helly Hansen-klänningar. Ni fattar kanske känslan av att ha en stickad klänning på sig på dans, därav namnet. Man behövde inte frysa, om man säger så...
 
I vinter har jag sytt några Helly Hansen-klänningar, men jag har bara haft dem på jobbet.
 
 
Det här är ett annat av Annelis tyger. Det är en finstickad jersey och det följde med en bit matchande mudd. Även jag sydde av det här tyget när det begav sig någon gång i början av 90-talet. Två tunikor, en i dovt grönt och en i senapsgult. Till dem hade jag leggings och under ett linne med rejäla axelvaddar.
 
Det blev trekvartsärm på den här modellen, som är från Allt om handarbete, och det p g a tygbrist. Jag ville förstås mönsterpassa både ärm och sidsömmar.
 
 
När det var som kallast klippte jag till ännu en klänning av det som var kvar av tyget från min onepiece (som jag f ö överlåtit till Katt) med ärmar av det enfärgade svarta sweatshirttyg som jag sydde Björns fina tröja av
 
 
Fint med små fickor att ha mobilen i när man går på rast eller har lunch.
 
 
Om det två ovanstående klänningarna är att jämföra med joggingbyxor så ser den tredje lite mer arbetad ut.
 
 
Den svartvita jerseyn köpte jag på Ohlssons i höstas och den svarta jerseyn har jag beställt från Stoff och Stil. Modellen är från Allt om handarbete 3/2015. Med petrolfärgade strumpbyxor är den jättefin!
 
 
Låtsasfickor med knappar som jag klätt med muddväven.
 
Förra veckan klippte jag till tyg till fyra stycken toppar till mamma som hon skall få till helgen. Hon fyller nämligen 89 år på fredag. Oj, vad åren går fort! 


Kommentarer
Ethel

Kreativ är ett av dina mellan namn :) - Härliga HH- klänningar och den svartvita - superläcker

2015-03-10 @ 21:35:45


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Boellas

Blond, bitter och besserwisser

RSS 2.0