Hoppsansa, nu blir jag bra!

Jag är sjuk. Feber och ont i kroppen. Inte så konstigt med tanke på att i princip samtliga av mina närmaste kollegor inte har gjort annat än snorat, hostat och klämt i sig alvedon och c-vitaminer hela den gångna veckan. En dag hade jag t o m en på vardera sidan. Ja, nästan en på vardera knät. Kollegor, alltså, inte c-vitaminer. Jag har förvånat vaknat varje morgon och känt mig lika pigg (alltså trött men frisk) som vanligt men igår morse vaknade jag av mina egna hostattacker. Lät som en gammal tant som inte gjort annat än rökt de senaste 45 åren. Mivitotal klarade således inte den massiva bacilluskattacken jag varit utsatt för.
 
Det blev alltså inget Blender på Folkan i Piteå. Jag har istället slitit på soffan och ägnat mig åt detta:
 
 
Stickat som en besatt mellan tupplurarna, kollat in mönster på klänningar som vill sys, sett dansk film, målat naglarna samt förkovrat mig i städningens svåra konst. Det är så sällan det inträffar att jag glömmer bort hur man gör.
 
B-brodyr i Boden har köpt upp ett tyglager från en grossist som har konkursat och idag kl 9 startade utförsäljningen av tyger till priser mellan 5-30 kr/m. Jag hade ju inte brutit benen eller nacken, inte heller hade jag jag magsjuka eller malaria. Typ 39 graders feber kan man ju hantera med ett par Alvedon så självklart åkte jag dit. Inspirationen ville dock inte infinna sig då många tyger var ljusblå, beiga o bruuuuna. Jag gjorde dock ett osannolikt fynd.
 
 
Det tunna tyget kändes som siden, men jag var inte helt säker. Köpte dock allt som var på rullen, 9,5 m för en tia metern. Väl hemma eldade jag en remsa och hurra hurra, det VAR siden! Vi får se vad det blir. Kanske något åt det här hållet, med en smula mindre draperingar.
 


 
Ett randigt stickat tyg kan bli en fin vardagsklänning. De transparenta ränderna kräver dock en underklänning/linne i matchande färg. Annars kan klänningen bli väldig spännande.
 
 
Tyget är inte fullt så rosa i verkligeheten, utan lite mer åt hallonhållet.
 
Det fanns massor med ulltyger, mest grå, men jag hittade ett grönsvart kypertvävt ulltyg som skall få bli en likadan kappa som den jag sydde för två år sedan. Jättesöt modell som i det gröna tyget med svart persianimitation i kragen kommer att bli alla tiders.
 
 
 
Det gröna är grönare i verkligheten.
 
Jag har förresten inte visat tygerna jag köpte på Gittes i Rinkaby när jag var ner till Thomas och Anna sist. Jag reste ju smått, men hade förutseende nog bara fyllt resväskan till hälften så dessa tyger rymdes precis!
 
 
Det petrolrutiga bomullstyget skall bli en skjortblusklänning med trekvartsärm och vid kjol. Det glittriga i mitten är inte brunt utan blått och det ska givetvis bli jeans. Jag kommer att slakta mina älskade Diesel och använda dem som mönster. Det hundtandsmönstrade skall bli en dräktjacka att ha till jeans. Det kan eventuellt räcka till en väldigt kort kjol också. Jag får se vad det blir.
 
Jag ska under våren sy en Mad Men-inspirerad klänning. Det är Anna som har tipsat mig om Julia Bobbins andra Mad Men Challenge. Jag och Malin satt och kollade på olika klänningar igår och jag har nästan bestämt mig vilken jag ska sy. Jag väljer mellan två stycken och det roliga är att jag nog faktiskt har material till båda i mina samlingar.
 
Nå, det är arbetsdag imorgon. Efter en och en halv timme i ett varmt skumbad mår jag nu mycket bättre så det skall nog inte vara några problem med att infinna sig på Soldatgatan också imorgon. Ont krut förgår inte så lätt.
 


Kommentarer
Anna Neah

Säg till om du vill bli av med några meter av det där sidentyget. Vilket fynd!

2013-02-10 @ 22:35:04
URL: http://www.annaneah.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Boellas

Blond, bitter och besserwisser

RSS 2.0