Alltid vatten under bron men stilla floder i mitt sinne

För ganska många år sedan såg jag en kortfilm eller ett inslag i typ Kulturnyheterna. Vilket det var låter jag vara osagt. TV var det i alla fall. Hursomhelst så handlade det om en mekanisk orkester i naturlig storlek. Den tillverkades i England, troligtvis under slutet på 1920-talet och i kortfilmen/inslaget jag såg hade man satt ihop hela bandet hjälpligt, men alla gubbarna och gummorna hade legat i en källare sedan 60-talet så ingen av dem var i något vidare skick och en gubbe saknade till och med huvud.

 

Nu är orkestern renoverad och den finns till beskådan på Malmö museum.

 

Foto: Merja Diaz, Malmö Museer

 

Jag är så otroligt fascinerad av denna jättelika speldosa som med hjälp av fjädrar, fläktar och inbyggda motorer faktiskt spelar jazz. I den här artikeln kan man läsa mer om själva renoveringsarbetet och här är ännu en trevlig artikel om orkestern.

 

Jag har tyvärr inte hittat några gamla bilder på orkestern som den såg ut när den hittades, men i Timbuktus video "Välj mej" ser man litegrann hur de såg ut. Den spelades nämligen in under renoveringsarbetet och den gav Timbuktu MTV-priset för årets bästa musikvideo 2010.

 

 
Och jag tycker bara att allting med den här automatiska orkestern är så himla häftigt och faktiskt ganska creepy!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Boellas

Blond, bitter och besserwisser

RSS 2.0