Nysytt

Det har varit en härlig semestervecka under vilken jag har sytt en hel del och därmed stökat ner lägenheten något så till den milda grad att jag skulle behöva en vecka till för att få den i ordning. Det ligger tyg, tråd, fix, mönster, måttband och annat som har med sömnad att göra, i hall, kök och vardagsrum. För att inte tala om alla knappnålar som jag råkat drälla omkring på golven, men de hittar man när man kliver på dem...
 
Idag har jag kört ner hit till Malung och det var så ovanligt långt den här gången. Jag kan faktiskt inte minnas att det tagit sån tid förut. Kan ha att göra med att jag följde hastighetsbegränsningarna HELA vägen. Det var antagligen också därför den tog så lite som 0,72 milen och det får jag ju vara nöjd med. Det är ju en stor bil.
 
Jo, jag har ju sytt massor på sista tiden. Knappt har jag hunnit klart med ett plagg så har jag börjat med nästa. Här kommer lite bilder, men inte på allt. Jag hann inte fota en svart klänning med röda prickar och inte heller de svarta sailorbrallorna. Det får bli sen.
 
Smockklänningen blev i alla fall som jag tänkte och jag är jättenöjd med den.
 
 
Jag blev t o m så inspirerad att jag sydde ännu en, fast utan ärm. Klänningen ovan är sydd av ett rutigt tunt viscosetyg som jag köpt på Gittes i Rinkaby. Klänningen nedan är också av viscose och det hittade jag i mina gömmor. Det är självklart från min tid på Ohlssons.
 
 
Så har jag sytt lite annat också. Av det rutiga tyget jag köpte i Karlshamn i februari sydde jag ett par lite kortare brallor. Till det blev det en liten blus i chiffong. Syr i chiffong gör man bara om man är förbannad och vill bli ännu argare. Men när blusen var klar och blev som jag tänkte så blev jag förstås glad igen.
 
 
Jag blev så förtjust i modellen att jag sydde en till, en röd med bruna prickar. Det tyget köpte jag på Stoff & Stil i Malmö för flera år sedan och nu kom det till användning.
 
 
Den passade riktigt bra till de höga jeansen med slag som jag sydde i vintras.
 
T-shirts syr man ju fort och lätt och den här oversizetischan, som är lite längre bak än fram, sydde jag av en vit trikå med transparenta ränder som även den är köpt hos Gittes i Rinkaby.
 
 
Eftersom jag tänkte att det kommer att bli olidligt varmt i Malung så sydde jag också en bomullstop med smala axelband av en stuv från Ohlssons. Nu råkade den bli kvar hemma och det är kanske lika bra det, för ikväll känns det som att jag skulle satsat på att sticka tröjor istället... Burr, så kyligt det är.
 
 
Och till sist kommer min körsbärsklänning som jag kanske kommer att ha på Guldklavengalan imorgon. Efter mycket pyssel med passformen upptill så sitter den som en smäck. Nu har jag också sytt ett skärp i rött att ha till.
 
Jag är jättenöjd med den här klänningen!  Dessutom matchar den min ankel...
 
 
Fast ibland hamnar det jag syr i papperskorgen... En felskräddad halsringning, en konstig passform eller någonting annat kan vara anledningen till det. Jag har slutat lägga undan sånt i hopp om att det liksom skall justeras om det bara får ligga till sig. Det är lika bra att kasta bort det på en gång och börja om på ny kula!
 
 
 


Kommentarer
Anna Neah

Gud så mycket fint du sytt! Och körsbärsklänningen både i tyg och modell är ju ljuvlig.

2012-07-15 @ 01:52:07
URL: http://mermusik.blogspot.com
Karin

Jisses vad du har skapat. Fint!

2012-07-15 @ 10:29:35
URL: http://jagsyrminaegnaklader.blogg.se
Ethel

Oj så fantastiskt mycket fint du sytt, körsbärsklänningen är verkligen superfin.
Hoppas du kommer att hålla dig varm i Malung och ha det jätteskoj!

2012-07-15 @ 13:46:33


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Boellas

Blond, bitter och besserwisser

RSS 2.0