Bowling for soup


Ett år går ruskigt fort. Det var inte så himla längesedan jag var ner till Thomas och Anna i Blekinge, men det fattas bara en vecka så har det faktiskt gått ett år! Och om ytterligare två månader är jag där igen - denna gång på bröllop! Ja, jädrans. Må bilen hålla tills dess...

I fredags stannade jag kvar i Boden efter jobbet och gick tillsammans med Anki till Strajk Alley, där vi träffade några andra kollegor och en f d dito. Där tillbringade vi några underbart roliga timmar, med god mat, öl och bowlingspel.



Anki visade sig vara en riktig hejare... Det är ett fascinerande nöje, för precis som att man i pistolskytte kan lyckas skjuta en tia första gången man håller i en pistol, så kan man fälla alla käglor i ett slag flera gånger fast man inte är någon van spelare. Grejen är att det behövs så himla lite, en något vriden handled eller tumme, så har man klotet i rännan. Anki spöade mig ordentligt, men det gjorde inget för vi hade så jäkla kul. Efteråt gick Maria, Anki och jag till Bodensia, där vi drack ett lite starkare slags kaffe medan vi väntade på min buss. Kom hem i vettig tid, nöjd, glad och tacksam över alla mina fina vänner.


Nice shoes

Igår var det fjärde morgonen jag vaknade av att jag inte kunde andas genom näsan och huvudet kändes tungt och svullet. In i köket, där jag drack vatten, tog två alvedon och en allergitablett. Så småningom lättade det lite och jag kunde lägga mig och läsa ut "Lilla stjärna" av Johan Ajvide Lindqvist.



En becksvart historia om två tonårsflickor i utanförskapet. Förenklat sett, alltså. Oerhört förenklat. Precis som Lindqvists övriga verk finns det obesvarade frågor när sista ordet är läst, men detta utan att skapa någon känsla av ofullkomlighet. Nej, en läsupplevelse var det, även om jag tycker att Människohamn är hans bästa hittills.

Så småningom lyckades jag i alla fall komma i kläderna och pallra mig ner till Katarina och tillsammans gick vi in till stan.



Hittade ett tunt jeanstyg på Ohlssons stuvavdelning som ska bli baggyjeans, lagom långa... Köpte också ett fint chiffongtyg som skall bli en klänning. Klockan tre hade kören Nova viskonsert i Mjölkuddskyrkan, men det blåste och småregnade, så vi valde att ta bussen.




Lite nervös?

Malin skulle sjunga den bästa sången, nämligen Torgny Söderbergs Invitation. Kanske mest känd med Schytts men bäst med Anna Neah Olsson. Ja, och förstås med Mallan...

Sen knatade vi hemåt i regnet, slank bara in på Ica och köpte lite köttförs till middagen. Kvällen ägnade jag åt att rita av några mönster ur Burda. Skitjobbigt, faktiskt. Jag önskar att jag hade ett rejält tillklippningsbord så jag slapp krypa omkring på golvet jämt. Men trots att min lägenhet ändå är tämligen gigantisk så är den fylld av annat. Mina barn, till exempel. Och två provdockor.

Var inte så himla pigg i morse heller, men åkte iväg och jobbade några timmar. Min envisa förkylning hindrade mig från att åka och uppvakta min mamma på mors dag, men jag blev själv uppvaktad på bästa tänkbara sätt. Fridolina hade nämligen städat hela lägenheten när jag kom hem. Det går inte att beskriva hur glad jag blev! Ja men för tusan - man kliver upp i svinottan varje morgon, jobbar, kommer hem, lagar mat, syr, sover och så vidare. När ska en stackars mamma hinna städa ordentligt?

Förra året bloggade Frida så här:

"Miss Decibel

Hejsan morsan. 

Tänkte bara passa på att skriva grattis, men kom på att det är lika bra att tacka också, när jag väl är igång.

Tusen tack för all värdelös musik som du under mina få levnadsår hunnit introducera i mitt liv och på något sätt fått mig att tycka om. Tack för att du fått mig att vilja veta precis allt som hänt de senaste femhundra åren och tack för att du tycker att jag ska läsa Populär Historia. Tack för att du stod och buggade i vardagsrummet när jag knappt kunde gå och tack för att du gav mig en del av din skarpa hjärna. Tack för att du har fyra barn och värsta många jobben och värsta dansintresset och ändå är värsta coola bruden. Miljoners tack för att du födde mig och mina fina syskon och några hundra tack för de tusentals svordomar som du under otaliga bilfärder har lärt mig. Tack för att du har delat med dig av ditt intresse för svensk litteratur och tack för att du skrattar så högt och stort att det smittar av sig och tack, tack mamma för att du födde mig.

Grattis morsan för att du är en mamma och grattis för att du är just min mamma! "



Dagen lider mot sitt slut och imorgon är det återigen måndag. Apropå karibiska pirater så bakade Björn och jag Jack Sparrow-cupcakes ikväll igen. Även förra söndagen gjorde jag ett gäng som jag tog med till jobbet och bjöd de närmast drabbade på, men de här lämnar jag hemma, med undantag av en som Hanna ska få. Godnatt världen. Ses!


Björn vet hur man hanterar en sprits





Kommentarer
Maria

Lite sent påtänkt kanske, men tack för en jättetrevlig Bowlingkväll Boella.

Kram Maria



P.S) Mitt namn får du skriva ut, jag kommer inte att tvinga dig att revidera dina inlägg.... Inte ännu i varje fall ;) (D.S

2011-06-10 @ 22:33:18


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Boellas

Blond, bitter och besserwisser

RSS 2.0