Dazed and confused

Framemot småtimmarna i lördags slängde jag mig i soffan och började zappa mellan mina lätträknade kanaler. Plötsligt befann jag mig på en konsert med Led Zeppelin och med Malin och Katarina i tankarna kastade jag in ett videoband (!) och spelade in återstående 45 minuter.

På söndag eftermiddag bänkade vi oss framför tv:n för att njuta av dessa tre kvartar. Jag hade ju redan sett det jag behövde se, så jag roade mig med att läsa om Led Zeppelin, som jag förr visste förvånansvärt lite om med tanke på hur mycket jag har lyssnat på dem, i Bonniers Rocklexikon. Och roande var det. I ett försök att rymma så mycket text som möjligt på så få sidor som bara tänkas kan har Jan Sneum, eller möjligen Palle Budtz som har översatt texten, förkortat så många ord att det bitvis kan vara svårt att förstå vad han menar. 

"Eng gr bestående av Jimmy Page (g. el-g); Robert Plant (vo); Johan Paul Jones (el-b. p.org) och John Bonham (dm). /.../68 sp de in sin första LP(1)./.../ Han skaffade dem kontrakt m det am bolaget Atlantic som gav ut (1) våren69. /.../L kunde som inga andra sp hårt och tungt /.../

och så vidare... Plötsligt dyker det upp lite personliga reflektioner! "76 utkom (7) som man kommer ihåg för låten Achilles last stand." Och jag undrar givetvis vem "man" är? Sista meningen innan discografin lyder: "LPna(1,2 och 4) är de bästa." Jaha? Says who? Jag tycker nästan att det är lite roligt. Men bara lite.




Kommentarer
Anna

Han som skrev kanske hade rökt en joint före? Det hör väl till den musiken? :)

2010-09-09 @ 00:35:06
URL: http://mermusik.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Boellas

Blond, bitter och besserwisser

RSS 2.0