Here comes the sun

Jag har en riktig solskenshistoria att berätta. Och om inte internet funnits hade heller inte historien funnits. Hur det kan bli. Det som följer närmast blir en liten favorit i repris:

I somras införskaffades, med gode vännen Sigges hjälp, en trattgrammofon till familjen Deutgen/Ohlsson. Med denna grammofon medföljde ett antal stenkakor, däribland en där Christer Falkenström, 10 år sjunger Där näckrosen blommar till eget cittraackompanjemang. Detta fann jag mycket spännande och intressant av flera orsaker. Dels gillar jag onekligen låten, som i första hand får mig att tänka på Flamingokvintetten, dels betyder instrumentet en hel del då vi faktiskt hade ett exemplar i mitt barndomshem. Alla som åtminstone fyllt 45 nickar säkert igenkännande när jag säger Göingeflickorna och Kära mor... 




Vem var Christer Falkenström och vad hände sedan? Tillgången till internet var i detta fall helt ovärderlig. Jag fann även detta klipp



Sedan hittade jag denna intressanta artikel i Göteborgsposten. Så gick det några månader och en dag kollade jag förstrött igenom alla kommentarer på bloggen och fann en från ingen mindre än Christer Falkenström!
Postat av: Christer Falkenström

Kul! Fast det var 56 år sedan jag gjorde inspelningen så har jag inte hört den spelas på trattgrammofon förut.
Bästa hälsningar från Christer

2010-07-12 @ 23:41:05

Så fantastiskt skojigt! Då han bifogat mejladressen skyndade jag mig att skriva ett litet mejl i vilket jag tackade för kommentaren och påpekade hur roligt det var att få veta lite om gossen med den mjuka kristallklara stämman.

Och förra veckan fick jag en cd-skiva med Christers låtar!





Ja, det här är internet när det är som bäst! En mörkare sida är all ondska som sprids då människor utnyttjar möjligheten att anonymt förtala och sprida lögner om andra. Men om detta skriver jag en annan dag, för det här är ett alldeles för soligt inlägg för sådant elände!

 


Kommentarer
Ethel

Åh vad roligt att läsa denna solskenshistoria, så sant som du säger, ibland är internet-världen helt fantastiskt trevlig.

Bara det att få förgylla sin kväll med att läsa dina inlägg här på bloggen din.

2010-11-21 @ 23:31:53
Anna Neah

Ja, det är fantastiskt faktiskt. Det är så himla coolt.

PS. Det finns inga H i mitt efternamn, Boel.

2010-11-22 @ 08:50:36
URL: http://mermusik.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Boellas

Blond, bitter och besserwisser

RSS 2.0