Ur led är tiden

 Vi har idag skrivit den 23 november och jag undrar: Är det jul nu? Är det ens advent? På min tid hängde man upp en julstjärnorna dagen innan man firade första advent, alltså första söndagen i december, i undantagsfall sista helgen i november. Samma helg ägde också skyltsöndagen rum. På skyltsöndag gick man ut på stan med sin mamma och pappa och tittade på mekaniska tomtar i Tempos skylfönster. Ett annat skyltfönster som lockade var Källmans leksaksaffär. Ingenting hade öppet mer än bankerna. Dit gick man och fiskade i fiskdammarna och så fick man möjligen köpa en lott i något som kallades TOMBOLA.

En gång fick jag köpa en lott på Sparbanken, men istället för att få en RIKTIG lott, en liten papperskorv som man öppnade i sidorna och rullade upp, så fick jag skriva mitt namn på en lista. Jag minns hur fruktansvärt lurad jag kände mig, och tanten på andra sidan bordet försökte förgäves förklara tillvägagångssättet för mig, men jag begrep ingenting utan ville bara ha en lott i handen. Och det fick jag förstås inte.

På kvällen ringde telefonen och mamma svarade. Det visade sig att jag vunnit första pris, en stor spargris i porslin, som vi gick och hämtade nästkommande dag. Och jag har faktiskt kvar den än idag, men jag vet inte riktigt var. I en av mina tusen kartonger i källaren, antar jag. Den var i alla fall från Guldkroken och lottnumret var 74. Så var det på den tiden. 

Hur det är idag behöver jag knappast redogöra för. Men jag misstänker att både jul och advent är flyttad, för flera av mina grannar har ställt stakarna i fönstret redan helgen som var. Gud, så dammiga de ska hinna bli innan tomten kommer.



Kommentarer
frida

Jösses amalia vilka efterblivna grannar du har, är så lycklig att de inte är mina föräldrar.

2010-11-24 @ 16:36:58
URL: http://fridaska.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Boellas

Blond, bitter och besserwisser

RSS 2.0