Mamma är lik sin mamma?

I tider som dessa känner jag mig så oerhört tacksam över att slippa jobba i tygbutiken. Det är nu mammor, mostrar, fastrar, mor- och farmödrar kommer in med sina tonårsdöttrar och skall välja tyg och mönster till balklänning. Inte alltför sällan har de med sig en bild från internet eller någon tidning, på en skapelse som inte är av denna världen. "Hur mycket tyg går det till den här?" Vad svarar man? "Fyra komma sju meter. Möjligen fyra komma sjuttifem." Säger man inte. Istället säger man att klänningen på bilden är en designklänning i ett tyg vars motsvarighet man inte finner i vår butik, och knappast ens i vårt landsända. Kanske inte ens i hela landet, faktiskt. Det kan dessutom vara svårt för en vanlig människa med måttliga sömnadskunskaper att konstruera mönstret så att resultatet blir någorlunda tillfredsställande. Det finns ofta massor av vilja, åtminstone hos tonårsdottern som vill vara vackrast på balen. Den uppgivne anhörige, den som skall göra jobbet, blir oftast väldigt glad när man påtalar svårigheterna och problemen och istället visar några snygga, enkla mönster i Burdakatalogen...

Igår åkte jag till Max och Christin direkt efter jobbet. Där fick jag mat, trevligt umgänge och födelsedagspresenter. Samt dåligt samvete eftersom jag inte kommit mig för att göra den där smörgåstårtan och bjuda hem dem... Presenten bestod av tre vackra böcker som heter För oss Kvinnor. (Fråga mig inte varför kvinnor i det här fallet skrivs med initialversal. Det bara är så.)

Ryggarna är av ljusröd mocka. Häftet till höger innehåller en massa roliga saker man kan sy om man inte har något annat för sig, bl a ett oändligt antal förkläden i alla möjliga varianter.

De här böckerna är från 1959 (bästa året ever) och är helt fantastiska ur en kulturhistorisk aspekt. Jag börjar med att visa det första jag råkade slå upp, nämligen kvinnor som anses representativa för sin ålder med tillhörande tips på hur de skall bete sig för att inte verka patetiska. Typ.

Kvinnan längst ner är alltså den jag skall jämföra mig med. Bredvid henne står följande punkter jag har att tänka på:
Grundlig renlighet
Riklig vila
Frisk mage
Stärkande promenader
Undvik kraftiga ansträngningar
Diskret makeup
Ingen ögonaccentuering
Inga plockade ögonbryn
Framhåll det personliga och undvik det glamorösa.

Om detta kan man tycka mycket. Jag har varit ute och joggat på förmiddagen, och nog vill jag påstå att jag ansträngde mig tämligen kraftigt, men det var ganska behagligt. Efteråt, alltså. Och det här med att undvika det glamorösa ställer till det om jag skall på Guldklavengalan. Då får det bli foträta skor, linneklänning och yllekofta istället för sidenklänning i 50-talsstuk.

Igår dansade jag till Drifters i Boden. Om detta skriver jag i min andra blogg, på Får jag lovs hemsida. Ikväll firar jag lördag som sig bör, med tvättstuga och skjuts av dotter till Piteå. Imorgon skall det verkligen städas i syrummet...

Jo, förresten! Jag måste få visa några bilder på en riktig solkatt! Vackraste Rousseau!










Kommentarer
Ethel

Fin kissekatt, vilken ljuvlig färg på pälsen.

2010-05-09 @ 21:12:08


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Boellas

Blond, bitter och besserwisser

RSS 2.0