Palt fiction

Ja, inte farao löste jag något melodikryss! Halv elva var klockan när jag öppnade ögonen och då var det ju ändå kört. Jag brukar i och för sig kunna klara mig på snabbgenomgången, men jag iddes faktiskt inte! Istället gjorde jag mig i ordning och åkte in till stan för att terrorisera mina kollegor i butiken. Hade plötsligt kommit till insikt om att jag var i ett skriande behov av en meter svart satinsnedslå, samt lite brodyr. När jag kom hem väntade nästa projekt, paltkokningen, som råkade bli lite större än beräknat. Detta på grund av att jag i hastigheten skalade fyra kilo potatis istället för de planerade två.

Så där stod jag och rullade och kokade i timtal och det hela slutade med att endast Björn och jag avnjöt den nykokta palten.

Med sirap och smör, givetvis. Ni har väl förresten gått med i den meningsfulla gruppen Vi som vill ha sirap till palten på FB?

På kvällen spelade Blender i Piteå och hade allting varit som det var för sju-åtta år sedan, så hade jag självklart varit där. På den tiden, när folk RÖRDE sig i dansriktningen och det kunde vara bortemot 800 gäster på Folkan utan att det var direkt olidligt trångt, kunde även vi som INTE packar en ryggsäck med fika, vattenflaska och handduk, dansa till en "ungdomsorkester" som Blender. I lördags var det, enligt säkra källor, ca 510 gäster och förbaskat trångt. Och det kan ju inte bero på annat än att ett stort antal gäster förbehåller sig rätten att tvärt stanna upp och stå och jucka en stund innan de så småningom fortsätter hasa sig fram över golvet med sina hoppsansteg. "Musikanpassning" kallar de, av någon anledning, förfarandet. Något som jag finner tämligen märkligt, eftersom man hos dessa individer inte med bästa vilja kan skönja något som ens kan liknas vid taktkänsla. Men jag är väl bara bitter... Jag var i alla fall hemma och tyckte det var himla mysigt. Det är ju i alla fall Jannez i Skellefteå imorgon.

Söndagen ägnade jag åt att sy, med undantag för Fridas en dag försenade födelsedagsfika, som intogs hos hennes pappa.

Frida föddes den 6 februari 1993, första gången som samerna firade nationaldag och EFTER Bingolotto. Jag kan inte fatta att det har gått sjutton år sedan dess!

Jag har sytt en hel del sista tiden. Inspirationen flödar och jag blundar för dammråttorna till förmån för symaskinerna. Här följer en liten kavalkad över den senaste veckans produktion:

Chiffongblus med små katter på till Christin.

Bruna fleecebyxor med katten Findus på ena fickan till Max.

Orange kjol i en tjock courtelljersey med lite glitter, inköpt i Rinkaby utanför Kristianstad

Grå kjol i likadant tyg



Två rutiga kjolar av tyg som vi skyltat med på jobbet. Kjolarna består alltså av vardera 2 ggr 40 cm tyg, vilket innebar att mönsterpassningen fick lida en smula. Den nedre kjolen blev lite för kort för en kvinna i min ålder, men den passar alldeles utmärkt till Malin, 22...

Långt nattlinne till Frida, i jättejättemjuk bomullstrikå.

Brodyr på ärmen och gulliga knappar. Oj, så glad hon blev. Tror jag...
Jag har dessutom sytt två kortärmade jumprar med fickor på, till min mamma. Det kan tyckas lite sjukt, men sådana saker kräver inte så mycket och går alltså ganska snabbt att sy på overlocken. Den gav för övrigt upp mitt när jag satt och sydde nattlinnet. Efter lite Katarina-konsultation och en smula overlockanalys så lyckades jag härleda felet till den ena nålen, som justerades en smula, och VIPS var friden i huset återställd! För det är få saker som kan få en människa så ur balans som en krånglande symaskin... 


Kommentarer
Ethel

Åh vad du är flitig, det skulle vara så kul att få tillbaks inspirationen att sy något.

Jag blev väldig förtjust i den grå kjolen av courtellejersey från Rinkaby.

Palt-koket gav också lite skjuts på smaklökarna, det är sååå gott, och paltkoman som följer efter inmundigandet är ju så sövande skön.

2010-02-14 @ 19:47:59
Vifsla

Vad kostar en "boelklänning"?

2010-02-26 @ 18:59:20
URL: http://www.welest.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Boellas

Blond, bitter och besserwisser

RSS 2.0