Expanders - Norrbottens pärla

Jag hade kallt räknat med att stå för familjemiddagarna en vecka till, men Janne tyckte det var lika bra att ha pappavecka igen eftersom han ska bort nästa helg. Så istället för att ställa mig vid spisen efter jobbet kunde jag lägga mig på soffan och ta igen lite förlorad nattsömn, vilket troligtvis var nödvändigt med tanke på den planerade kvällsaktiviteten - dans till Expanders i Piteå.

Vi anlände strax före kl 21 och hann således dansa den första dansen som spelades upp omkring tre minuter över. (Ack, dessa stulna minuter! Vilket otyg! OBS! Ironi....) Detta var Håkan Johanssons sista kväll med gänget. Efter 22 år i Expanders har han beslutat sig för att lägga av och ägna mer tid åt familjen. Det måste vara oerhört svårt att ta ett sådant steg, då också bandet antagligen fungerar som ett slags familj. Men barn växer osannolikt snabbt, innan man vet ordet av är de vuxna och betalar sina räkningar själv och då kan det nog kännas bra att ha varit med och lärt dem det.

Visst kommer man att sakna honom! Han är förmodligen en skicklig basist, men om detta kan jag inte uttala mig eftersom jag inte besitter den kunskapen att jag kan avgöra det. Håkan har trots allt varit en stark profil i bandet, och han har den skönaste stilen man kan tänka sig. Med basen nere vid knäna och ett belåtet leende på läpparna vandrar han omkring på scenen och ser hur cool ut som helst. När den nye basisten Mårten nånting, var upp och spelade en låt kunde jag nöjt konstatera att även han höll basen tre decimeter från golvet, tills Eva påpekade att det ju faktiskt var Håkans bas han höll i....

Expanders spelar inte häruppe sådär överdrivet ofta, men man blir väl aldrig profet i sitt eget land, tyvärr. Igår var det dock mycket folk redan från början och väldigt åldersblandad publik, precis som det bör vara för att arrangemanget skall gå ihop. De har under de senaste åren övergått till att spela mer och mer bluesinfluerat och om jag tyckte att Flamingokvintetten hade blivit väldigt gitarrbaserat sedan Douglas Möller tog över efter Henrik Uhlin, så var det ingenting i jämförelse med Expanders. Och även om jag inte tycker att Expanders är det optimala dansbandet, så tänker jag inte missa dem nästa gång de är häruppe eftersom jag har lika stor behållning bara av att stå och lyssna och titta på dem. Det ena utesluter ju faktiskt inte det andra.

Att Expanders genomgått en total make over sedan 1987 märks såtillvida att de inte ens spelar sin gamla svensktoppshit... Eva tyckte jag skulle lämna en lapp till Jan-Åke med ett önskemål om den, men jag valde att bespara honom det traumat. Istället frågade jag honom efteråt VARFÖR de inte spelade den och då såg han ut så här:

"Ehhh.... Och bilen går bra?"
Det blev en suddig bild men...

...för ett ögonblick trodde jag att jag befann mig på Nautilus. Så här såg det ut på en av högtalarna. Vatten är viktigt men nog är det som annorlunda mot för hur det var förr i tiden... Så säger jag inget mer om det. De flesta hade i alla fall klätt upp sig och jag såg nästan ingen i träningskläder. Positivt.

En lyckad kväll, således. Och att jag missade Bingolotto gjorde ingenting. Det gör jag ju alltid... 


 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Boellas

Blond, bitter och besserwisser

RSS 2.0