Givin´ up

När man söker jobb så finns det alltid en eller ett par personer som man kan ringa till och ställa frågor om bl a den tjänst man söker. Inte alltför sällan är den här personen man ringer till så vänlig och tillmötesgående att man, när man lägger på luren, nästan har stämt lunchträff. Flera gånger har det hänt att personen sagt:
- Vad var det nu du hette? Jag måste anteckna ditt namn så att jag kan återknyta det med din ansökan! (Vad är det för j-a formulering, förresten. Tänker jag.)
Men när ansökningstiden är ute, det har gått en vecka och man ringer upp den här personen igen och frejdligt undrar hur det går med rekryteringen i allmänhet och med min ansökan i synnerhet, så svarar den:
- Vi har 750 sökande till de här tjänsterna och har du inte blivit kallad till uttagningarna som börjar på måndag så är det tyvärr kört för din del den här gången, men återkom gärna med en ansökan nästa gång vi söker!

Och när man då undrar vad man har använt för urvalsmetod, varför jag med mina kvalifikationer inte har blivit kallad, så svarar personen att de endast har plockat ut de som tydligt angett vad det är som gör att de vill ha just det här jobbet. Och när jag påpekar att jag HAR det, men ändå undrar om det inte är den sökandes kompetens som borde vara avgörande för tillsättningen, upprepar den bara att jag är välkommen att söka nästa gång.

Jag tycker inte att de här personerna skall vara så positiva och bli så personliga i första kontakten med den sökande. Det inger falska förhoppningar. Jag är så skitless på att sitta och skriva insmickrande personliga brev och jag beklagar de arbetsgivare som inte begriper vilken duglig medarbetare de går miste om.

Det är möjligt att jag anses för gammal, men jag citerar en ung man som jag nyligen haft mailkontakt med i ett annat ärende. Han skriver  "Jag ser på birthday.se att du är 49 år. Det är ju ingen ålder!". Trevlig kille. 

Men annars så är jag verkligen skitförbannad.
 



Kommentarer
Ethel

Precis som med årgångsviner - man blir bara bättre med åren - trist att inte andra också inser det =0)

Men jag håller med dig, det är frustrerande att inte få komma till ett personligt möte där man har möjlighet att få visa vem man är och vad man har för kvalitéer. Men som sagt, det är deras förlust när de inte ger dig chansen!

2009-03-06 @ 23:28:15
Anna-Panna

Hej rara symentor, det är konstigt hur det är. Du som är så kompetent och klok.

Vad fint att du skrivit några inlägg i min annars så välbesökta blogg :) (ps. ironi ds)

Jag ska snart lägga in lite bilder från våra äventyr... efter en kväll med musikal och drinkar med Kim Kärnfalk + man är det nu dags för sängen. Kram till tanten ;) Thomas hälsar så klart.

2009-03-07 @ 01:45:35


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Boellas

Blond, bitter och besserwisser

RSS 2.0