Those were the days

I mina späda ungdomsår läste jag Starlet och Min Häst. Av den senare har jag några årgångar i källaren, ända från det allra första numret. Starlettidningarna hade jag i stugan och när ännu en generation (mina barn) hade läst dem så återstod nära nog intet, varför de återstående resterna förpassades till pappersåtervinningen.

Tack och lov snubblade jag över en ansenlig hög på en loppmarknad för ett par år sedan och nu vill jag delge er, kära läsare, något av innehållet i ett par av dessa. Jag börjar med idolbilden (alltid placerad på baksidan) från det 46:e numret 1973, året då mannen som kom att bli Sveriges ledande dansbandsexpert, såg dagens ljus.


Bjarne Lundqvist, Lasse Larsson och Ove Pilebo skiljer sig från varandra, men vem är Göran och vem är Håkan? Jag vet, men vet Thomas?

Det gick bra för Streaplers också vid den här tiden. I texten framgår det att de "är inbokade till 1977" och att alla är "direktörer i egen skivstudio, Studio Bohus Grammofon AB." Senaste LP:n Bugga var förhandsbeställd i 75 000 exemplar och den förra, Lady Banana, hade då sålts i 120 000 ex. Yngst var Bjarne, blott 29 år medan tvillingarna var äldst med sina 32. 

Också Flamingokvintetten rönte stora framgångar. I Starlet nr 48 från 1975 redogör de för sin rakt uppåtgående skivförsäljning, som slog alla rekord med Flamingo 5. Vid intervjutillfället hade den passerat 200 000-gränsen. Men allt var inte guld och gröna skogar. Inte heller på den här tiden var dansband något man stolt visade upp i TV. De var med i Bosse Larssons Nygammalt och så sjöng de två låtar i Sveriges Magasin och sen så var det bra med det. 

"Efter många års slit kan dom nu inte bli populärare i svensk pop"
Inget av banden kanske säljer fullt så många skivor idag, men nog är det imponerande att de fortfarande existerar. Nästa tillbakablick kommer att ägnas åt ett par dansband som knappt rymdes på några bilder för att de var så många...

På insidan av respektive tidningsomslag finns texten till Streaplers Bara femton år och Flamingos Sjätte september. Av den händelse att någon vill sjunga med... 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Boellas

Blond, bitter och besserwisser

RSS 2.0