Cream of the crop

Oj, oj, så spännande det var ikväll! Och oförutsägbart! Jag höll givetvis tummarna för The Playtones, vilket också flertalet av de röstande tv-tittarna gjorde. Trist var det förstås att mina andra favoriter, Bhonus, inte fick spela sin andra låt. Jag hade hellre sett dem än Casanovas. Östh är kanske inte den optimala frontsångaren men å andra sidan är han rutinerad och vet hur man för sig framför kameran. Nu räckte inte det tyvärr och liksom för drivna Schytts blev sejouren i Dansbandskampen åtminstone en låt för kort. Fast de blir ju inte sämre för det precis.

Förra året rasade "dansarna" över Larz Kristerz scenkostymer som de ansåg var ett hån mot och en drift med dansbandskulturen. Själv förstod jag inte varför inte ett dansband får se ut som de gjorde i begynnelsen när ett hårdrockband får ha lack och läder, ett band som spelar 50-talsrock (The Bobbers?) får ha ducktail och myggjagare och ett countryband får ha boots och cowboyhatt utan att någon protesterar. Jag förstår det fortfarande inte. The Playtones klär sig tidsenligt (ruskigt läckert om ni frågar mig) och ännu har jag inte läst en enda kommentar någonstans om att de genom sina scenkläder gör narr av den musik de spelar. Detta torde väl ändå visa hur skamligt många människor tycker det är att älska dansbandsmusik? Ingen vill kännas vid ursprunget, kan man också säga.

Jag noterar också intresserat att Sveriges största skvallerblaska, den som ges ut dagligen, har en soffbloggare som tvärsäkert uttalar sig om både det ena och det andra som han inte har en aning om. Ikväll hävdade han att Stefan Jonasson sjöng på svengelska, något som han en stund senare fick ta tillbaka eftersom Melissa berömde just Stefans engelska uttal. Han menar också att The Playtones inte är något dansband, vilket också är ett märkligt påstående av en som enligt egen utsago är "livrädd" för att beträda ett dansgolv. The Playtones är, enligt mitt förmenande, flera gånger mer dansband än coverbandet Titanix som ändå givetvis kan sin sak och säkerligen gör människor glada från en dansbandsscen.

Christer Björkman var säsongens bästa gästdomare. Han vågade ge kritik men gjorde det inte på ett elakt sätt utan mer i all välmening. Ska bli kul att se vad Maria har för frisyr nästa lördag... Och det var trevligt när han gav The Playtones stående ovationer. Ja, vad skall man tro om finalen? Jag misstänker att det kommer att stå mellan Zekes och The Playtones, och för min del har det ingen större betydelse vilket av de två banden som vinner. Men som sagt, svenska folket är till viss del oförutsägbara. Tänk om Blender plötsligt bubblar till...



Kommentarer
frida

Här är några länkar (på svenska group stunt-lag):



Först ett lag från Bromma som är bra, de kom tvåa på EM, tror jag:



http://www.youtube.com/watch?v=HqGP-G6rPiA



Här är ett annat lag som har vunnit en massa saker, de är helt enkelt awesome:



http://www.youtube.com/watch?v=J-MIETqO1oY



Och så ett mixed lag, alltså blandat killar och tjejer:



http://www.youtube.com/watch?v=D2wTdDU0hGg



Sist men inte minst, ett senior mixed A-lag (alltså samma klass som vi tävlar i):



http://www.youtube.com/watch?v=QWqUR10fjZ0



de är grymmaaaa!!! God natt

2009-12-13 @ 00:42:01
URL: http://fridaska.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Boellas

Blond, bitter och besserwisser

RSS 2.0