Kylan kramar landet som en järnhand...

Helt otroligt!Ena dagen 25 svettiga vidriga plusgrader, andra dagen endast 12. Inatt, när jag körde från Boden, visade termometern på 4-5 grader på sina ställen. Jag vet egentligen inte vad jag skall tycka. Nog är det skönt med värme, men det är lite lättare att andas vid sval väderlek. Och jag gillar inte att svettas fast jag bara står still. I torsdags dansade jag till Jannez i Skellefteå. Det var längesedan en danskväll var så fullkomligt perfekt! Karlarna var dansanta, ganska långa och i lämpliga åldrar. Jag är visserligen 48, snart 49 och har inga problem med att dansa med äldre män, men nog är det trevligt med mer jämnåriga också. För att inte tala om de som är något yngre... Jannez var som vanligt lika fantastiskt underbart bra! Glada, charmiga, duktiga, ösiga och framförallt ÄKTA! Tempon och låtval får onekligen en underordnad betydelse, för bara deras blotta uppenbarelse gör en på gott humör! Precis som Streaplers, faktiskt. Igår spelade Grönwalls på Björknäsparken i Boden och det var verkligen inte dåligt. Jag har inte dansat till dem sedan sommaren 2005, sånär som på någon halvtimme i Malung, men det händer däremot att jag spelar deras skivor ibland. För 8-10 år sedan var de hur stora som helst häruppe och drog, med Norrbottensmått mätt, jättemycket folk. Igår blev det omkring 500 pers, vilket faktiskt måste betraktas som en stor publik. Bra för både band och arrangör, även om det blev rätt stökigt. Parken är ganska liten och allt över 300 är egentligen för mycket. Men man får ha överseende och vara glad åt att folk åker på dans. I helgen är det Lulekalaset, en stor gatufest, så jag skall åka in till stan och titta på när Luleå Bugg och Swing uppträder. Mannen jag delade möblerna med förut, och som också är far till alla fyra barnen, är med i något slags uppvisningsgrupp. Det roligt att kolla för de är verkligen jätteduktiga. Vad som brukar vara ännu roligare är att se när den s k formationsgruppen förnedrar sig och leker småstjärnorna för vuxna. Det är alltså medelålders människor som klär ut sig varefter de dansar och mimar till musik. Mycket pinsamt men väldigt roande.... Imorgon kommer Thomas och Anna och jag MÅSTE verkligen hinna skura köksgolvet som av någon anledning är fullt av marmeladklickar. Vi ska ju hinna med så mycket de här dagarna innan vi far och då vill vi ju inte fastna någonstans...


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Boellas

Blond, bitter och besserwisser

RSS 2.0